Straffvinst inför storpublik
Publicerad: 2017-11-04
Ett fullsatt Tegera Arena fick se en målsnål match avgöras på straffar. Målskytt och matchvinnare, för andra matchen i rad, blev Alex Friesen. Därmed bärgades sjätte raka segern.

Båda lagen öppnade med riktigt hög energi och publiken bjöds på en fartfylld hockey redan från första minut. Målvakterna stod för några svettiga räddningar var och lyckades hålla första perioden mållös till pausvila.

Tio minuter in i mellanakten spräckte Leksand målnollan till hemmapublikens stora jubel. Emil Bemström höll sig framme och gjorde sitt tredje mål för säsongen. Innan periodpaus var även ett andra mål nära att hamna bakom bortalagets Adam Werner, men målvakten höll tätt.

I mitten av tredje perioden var ett 2-0-mål mycket nära till hands. Istället för en utökad ledning så lyckades Björklöven kvittera med endast två och en halv minut kvar och fixa en förlängning.

47 sekunder in i förlängningen åkte Oskar Lang ut för två minuter interference men Leksands försvar höll tätt och tog matchen till straffar. För andra matchen i rad avgjorde Alex Friesen med ett distinkt avslut och ordnade två poäng.

Arvid Yngvesson