Porsberger inför derbyt
Publicerad: 2016-10-12

Tredje bortamatchen i rad står för dörren och det är SHL-säsongens första drabbning mellan Leksands IF och Brynäs. Brynäs som i säsongsinledningen tagit fyra segrar på sex försök och innan matchen ligger på en femteplats i tabellen.

Johan Porsberger tycker det finns saker att ta med sig från senaste matchen, den mot LHC som slutade med förlust i förlängningen.
- Jag tycker första perioden är händelsefattig. Vi stänger ner dem bra där. Andra och tredje är det absolut bästa vi gjort den här säsongen. Vi håller i pucken bättre och bättre ju längre matchen går och backarna var riktigt bra på att sätta igång spelet.

Nu väntar säsongens första derby. Vad vet du om Brynäs?
- De spelar disciplinerat och har ett bra lag. Det blir en tuff match. Vi får se vad Perra har att berätta på genomgången.

Ni har en hel veckas uppehåll mellan matcherna. Hur har träningarna varit sedan ni kom hem från Linköping?
- Söndag och måndag har vi tränat längre och hårdare och nu börjar vi trappar ner och börja ladda för match. Knuts har sett fin ut sedan vi kom hem och det är alltid kul att ha en kedjekamrat som är het. Det känns som att han kommer bli en tung faktor i derbyt.

Det börjar bli dags för säsongens första seger – vad talar för att den kommer i Gävle på torsdagskvällen?
- Jag tycker att vi kan ta med oss mycket från Linköpingmatchen. Vi gjorde en bra bortamatch och borde ha vunnit. Om vi kan bygga på det mot Brynäs kommer vi att bli jobbiga att ha som motståndare.

Nästa hemmamatch
Brynäsmatchen avslutar den tre matcher långa bortasviten och redan på tisdag nästa vecka är det äntligen dags för hemmamatch igen. Då väntar topptippade Skellefteå AIK. Biljett bokar du direkt här på hemsidan eller hos någon av våra återförsäljare.

Emil Nilsen