Strafförlust mot Almtuna
Publicerad: 2018-11-18
Leksand fick en poäng med sig hem från söndagskvällens match i Gränbyhallen.

Hemmalaget vann skotten med 10-4 i den första perioden, men fick ingen puck förbi LIF-målisen Jonas Arntzen.
Periodens enda mål stod i stället Thomas Valkvae-Olsen för, då han i slutet av perioden sköt in en passing från Oskar Lang.
Bra blåvita lägen i den första perioden hade också Mattias Karlsson och Johan Porsberger, men ställningen 0-1 stod sig alltså perioden ut.

Den andra perioden var bara 48 sekunder gammal då hemmalagets Lucas Sandström kvitterade.
Leksand skulle dock återta ledningen relativt omgående när laget fick chansen i powerplay för första gången i matchen. Thomas Valkvae-Olsen behövde då inte många sekunder på sig för att bli tvåmålsskytt.

Det fanns en del farliga chanser åt båda håll i den tredje perioden, men de båda målvakterna stod emot bra.
Leksingarna fick chansen i powerplay i slutminuterna, men fick inte upp riktigt samma fart i passningsspelet som i det numerära överläge man hade i period 2.
Något mål blev det inte för något av lagen i den här perioden, och inte heller i förlängningen.

Matchen fick alltså avgöras på straffar där hemmalagets Viktor Hertzberg till slut blev matchvinnare.
Ensam straffmålskytt för Leksand del blev Jesper Ollas.

På onsdag väntar hemmamatch mot Karlskrona.
Säkra din plats här!

Leksands IF