Ineffektivt LIF förlorade
Publicerad: 2017-02-04
Matchrapport
En synnerligen viktig batalj mellan Leksands IF och Örebro HK stundade under lördagseftermiddagen i Tegera arena. 7650 åskådare hade tagit sig till arenan för att se en batalj som skrev sig till 1-2 i ÖHK-favör.

Det var en bra start av LIF på lördagseftermiddagen där man satte fart och hade mycket puck. Gästande Örebro stod dock bra bakåt kan man lugnt säga och hjälpte sin målvakt Julius Hudacek på ett bra sätt. I övrigt var det en match där det var mycket spel i de olika zonerna. Sett till så mycket puckinnehav LIF skaffade sig under periodens gång borde man ha lyckats skaka fram några fler chanser offensivt. Dessvärre var det mållöst efter tjugo spelade minuter inför ett fullsatt Tegera arena.
– Sådär tycker jag väl, vi kan upp några snäpp, sade Jon Knuts.

Powerplaymål melodin

Efter en bra inledning av den andra perioden fick LIF tillbringa en hel tid i numerärt överläge. Tids nog fick dalalaget utdelning i den spelformen, efter att Karlsson styrt in Youds skott från blå. Dessvärre dröjde det inte länge innan gästerna kvitterade, efter misstag i LIF-försvaret. Johansson i ÖHK tog vara på det och satte kvitteringen. Örebro fick alltmer energi och fick senare chansen i numerärt överläge. Då tog man ledningen genom Johansson. Skillnaden lagen emellan efter fyrtio minuter var sannerligen effektiviteten. Hade Leksand lyckats tagit vara på den tid man hade i offensiv zon på ett bättre sätt hade målet förmodligen sett annorlunda.
– Det är lite sådär. Det är hyfsat stundtals och dåligt stundtals. De backar hem och försöker vara tajta, sade Janos Hari.

Ineffektiv tredjeperiod

I den tredje perioden var det fortsatt LIF som hade mycket puck, men tilläts inte komma till de absolut hetaste målchanserna. Närkingarna spelade skickligt runt eget mål och höll ständigt leksingarna på utsidan. Efter drygt sju minuters spel, tog gästerna time out efter stor LIF-press. Första elva minuterna av perioden, var det minst sagt LIF för hela slanten - men man lyckades inte få dit pucken. Med minuterna kvar försökte LIF forcera alltmer men det gick inte vägen. Man förlorade dessvärre matchen med 1-2.

Johannes Wahlberg