Castonguay om HV71-matchen
Publicerad: 2017-01-27
Intervju
Leksand åkte ner till Jönköping för den första matchen i dubbelmötet mot HV71. Det blev en fartfylld tillställning där hemmalaget vann med 3-1. Trots att Leksand spelade riktigt bra långa stunder blev det bara ett mål framåt. – De är bättre än oss på att ta till vara på chanserna ikväll, säger Leksands forward Eric Castonguay.

Bortalaget inledde matchen med att bli rejält tillbakapressade. Kanske berodde det på att HV71-spelarna var tända av de 7000 i publiken eller på att David Petraseks tröja #22 hissades i taket innan nedsläpp.

– Vår tröga start kanske berodde på ceremonin, säger Eric som ändå anser att det var en fin tillställning innan matchen.

Han har inte själv sett David spela, men tycker att det var fina ord och ”a lot of love” från publiken.

Kul match att spela

Fullsatt och två lag som ville framåt. Eric och hans lagkamrater hade flera fina chanser att göra mer än ett mål, men HV71 är ett bra lag och har många skickliga spelare.

– De är ett av de snabbaste lagen, menar Eric som tycker att det är roligt att möta HV71, även om han självklart velat ha med sig poäng från matchen.

Det märktes att Eric trivdes med sin nya kedjekamrat Mattias Ritola. Tillsammans med Johan Olofsson fick de stundtals bra tryck i anfallszon trots att det var första matchen ihop.

– Det kändes jättebra. Med Olofssons snabbhet och Mattias som ger oss båda utrymme och tid. Han håller i pucken och medför trygghet.

Var det viktigt med mål i ert första powerplay ihop?

– Ja, verkligen. Båda formationerna spelar bra. Ritola tar hand om pucken när vi kommer in och sen spelar vi runt och den kommer till mig. Tobbe Forsberg skymmer målvakten och det blir mål när jag skjuter, säger Eric.

Mattias Ritola ordnade utvisningen när HV:s Andreas Borgman var tvungen att dra ner honom för att hinna med. Eric tror att Mattias kommer medföra mycket för Leksand. Inte bara i powerplay.

– Han kommer hjälpa till med allt. Han har erfarenhet och självförtroende. Och han kan lära oss saker. Jag är glad över chansen att spela med Mattias.

Uppoffrande spel

Målvakten Atte Engren gör 29 räddningar och Eric tycker att Attes insats, särskilt i andra perioden, hindrar HV från att dra ifrån med fler mål.

– Han gör några viktiga räddningar där.

Hela laget jobbar hårt och vill verkligen ha poäng i den här bortamatchen. Så trots att det står 3-1, HV71 har powerplay och det inte återstår många minuter av matchen, har Leksand inte gett upp. Detta personifieras av Tobias Forsberg som slänger sig och täcker skott flera gånger.

– Han arbetar hårt varje dag och det är stort att ha honom i sitt lag, säger Eric beundrande om Tobbes insats.

Trist förlust

Som Eric påpekar var HV71 bättre på att utnyttja sina chanser och de vinner därför med 3-1, trots att Leksand var en ramträff från 2-2 i andra perioden.

– Vi får fokusera på matchen i morgon lördag istället. Båda lagen kommer vara lite trötta men vi brukar vara bra hemma. Och det blir säkert mycket folk som vill se Ritola och ett bra stöd som vanligt, säger Eric.

Av fredagskvällens match att döma kommer det bli en mycket bra repris på lördag kväll. Så stötta laget på plats i Tegera Arena. Boka din biljett här!

Matchfakta

HV71 – Leksands IF 3-1 (2-1, 0-0, 1-0)

1-0 (13.32) Erik Christensen

2-0 (15.58) Adam Almquist