Seger i måstematchen!
Publicerad: 2019-02-17
Damlaget
LIF Dam vann söndagens tuffa måstematch med 3-1 och såg därmed till att kvartsfinalserien mot HV71 lever vidare. – Det känns riktigt jäkla skönt! Hela laget stod för en heroisk insats, säger målskytten Emma Lind efter segern i Jönköping.

Kvartsfinalserien avgörs som bekant i bäst av fem matcher. Eftersom HV71 vunnit de två inledande matcherna var leksingarna alltså tvungna att vinna söndagsmatchen, annars hade säsongen varit över.
– Precis, och att säsongen skulle ta slut i mitten av februari ville ingen av oss vara med om, vi vill spela betydligt längre. Det kändes verkligen att vi hade bestämt oss för att vinna idag, och jag tycker att vi vann välförtjänt, säger Emma, vars lag tog ledningen via Gracen Hirschy i mitten av den första perioden.
– Jag tycker att vi kom ut med en riktigt bra fart, och satte bra press, precis som vi ska göra. I andra tappade vi dock lite fart, så som det ofta blir i andraperioderna, när man har längre till båset.

Inget av lagen gjorde något mål i den andra perioden, men i mitten av period 3 kunde hemmalaget kvittera i powerplay. Detta efter att leksingarna åkt på en utvisning för för många spelare på isen.

Känslan just då?

– Riktigt surt, så klart. Jag tycker inte att HV hade haft så väldigt många lägen tidigare i matchen, och sen gör de mål på en sån här grej. Det kändes onödigt så klart, men personligen så tänkte jag bara att nu jäklar måste vi gå in och visa att vi inte tänker ge upp det här. Att vi ska ta tillbaka ledningen, vinna matchen och se till att kvartfinalserien lever vidare.

Och denna exemplariska inställning resulterade i att Emma Lind sköt in 2-1-pucken, bara några minuter efter kvitteringen.
– Det enda jag kommer ihåg är att jag fick en puck uppe på blålinjen, från Kajsa Armborg som var i backposition då. Jag hann tänka att jag var tvungen att få in pucken på mål, sen sköt jag iväg den högt. Det var mycket trafik framför mål och jag såg att pucken gick mot en öppen yta i kassen. När den väl gick in var det så klart riktigt, riktigt skönt. I stället för att musten gick ur oss när HV gjorde 1-1, gick musten ur dem när vi satte 2-1, förklarar målskytten, vars lag hann med ytterligare ett mål innan matchen var över.

Er spelmässigt bästa match i kvartsfinalserien?

– Ja, men det måste jag säga. Matchen igår (lördag) var egentligen inte dålig heller, men i dag kändes det verkligen att alla hade bestämt sig för att vinna. Hela laget gjorde det jättebra, och alla är delaktiga i den här segern. Nu ser vi fram emot fortsättningen.

Fortsättningen består, efter en bussresa och en träningsvecka, av ytterligare minst en, och maximalt två, matcher kommande helg.
Kvartsfinal fyra spelas i Tegera Arena nu på lördag klockan 18.00.
En eventuell femte match spelas sedan på söndag klockan 15.00, också den i Tegera Arena.
För att leksingarna ska gå vidare till semifinal krävs två blåvita segrar.
– Visst, HV leder med 2-1 i matcher, och har ett övertag i antal segrar, men jag tycker absolut att det är fördel oss i alla fall. Vi kommer från ett vinnande koncept nu, och vi har dessutom två matcher på hemmais. Går vi bara in med samma inställning som i dag så kommer HV att får det tufft.

Elin Broman