Förlust mot HV71
Publicerad: 2020-10-27
Trots en bra insats från Leksands sida med hela 45 skott på mål så fanns effektiviteten inte riktigt där ikväll när HV71 kunde knipa alla tre poäng i och med att matchen slutade 1–3.

HV71 inledde bäst och hade ett friläge redan i matchens första minut som Janne Juvonen fint räddade. Bortalaget skulle sedan välförtjänt ta ledningen i mitten av den första perioden när gamle leksingen Fredrik Forsberg fick skicka in 0–1 från slottet i powerplay. I den andra halvan av perioden kom Leksand in i spelet mer och lyckades skapa flera chanser för en kvittering, bland annat i två numerära överlägen. Inget mer mål gjordes dock innan pausvila och ettmålsunderläget höll sig efter 20 minuters spel.

Leksand var betydligt bättre i den andra perioden och var både en och två skridskoskär före HV71 perioden igenom. Efter fem minuters spel kom kvitteringen när Johan Fransson hittade Fredrik Forsberg med en otroligt läcker passning där den sistnämnda bara hade att raka in pucken i öppet mål. Därefter radade Leksand upp chanser att ta ledningen där Nils Åman var centimeter från att göra mål, Daniel Olsson-Trkulja fick felträff vid ett öppet mål samt att August Berg jobbade till sig ett riktigt bra läge. Trots alla riktigt vassa chanser var det istället HV71 som återtog ledningen som från tomma intet när Simon Önerud skickade in pucken efter en ribbträff med tre minuter kvar till pausvila. Skottstatistiken i mellanakten slutade 15–5, men ettmålsunderläget stod sig inför kommande period trots det massiva spelövertaget från Leksands sida.

Inte ens en halv minut in i den tredje perioden ökade HV71 på till 1–3 då man förvaltade en två mot etta som slutade med ett mål bakom en chanslös Janne Juvonen. Efter målet var det Leksand för hela slanten på nytt med flera lägen på kort tid, men även denna gång hittade ingen spelare nätet. Hemmalaget tilldelades sedan en straff när Fredrik Forsberg drogs ner vid ett friläge, men domarna tog bort den bedömningen och leksingarna fick fortsätta kämpa på för att ordna en reducering. Leksand hade sedan chansen att krypa närmare i slutet av matchen då man fick spela powerplay på nytt där Otto Paajanen fick ett jätteläge nära mål men missade tyvärr helt. Inget mer mål gjordes sedan och matchen slutade alltså 1–3 trots att Leksand sköt hela 45 skott på Hugo Alnefelt.

På torsdag väntar bortamatch mot Brynäs.

Arvid Yngvesson