Nordsäter om matchen mot Malmö
Publicerad: 2020-09-03
Lucas Nordsäter fick fint sällskap i torsdagskvällens match i Skoda Trophy. – Det är superhäftigt att få lira med såna duktiga spelare, säger den unge backen efteråt.

Leksand mötte Malmö i Södertäljes försäsongscup Skoda Trophy. Och Lucas gick in i förstafemman tillsammans med Marek Hrivík, Peter Cehlarik, Carter Camper och backen Matt Caito.
– Det var kul att känna att sig delaktig fast jag spelade med så skickliga spelare. Såna jag ser upp till, förklarar tjugoettåringen glatt.

Sen kvittering i första perioden

I första perioden är det Malmö som gör 1-0 trots att Leksand har bra tryck i spelet. När Malmö drar på sig två raka utvisningar stiger Marek, Carter och framförallt Peter fram och kvitterar snyggt.
– Vi har tränat mycket powerplay den senaste veckan och du ser ju hur de släpper pucken till varandra, säger Lukas om den skickliga trion.
Malmö tog ledningen igen och 2-1 såg ut att bli resultatet efter första perioden. Men Peter Cehlarik ville spela till signalen ljöd och satte kvitteringen med två sekunder kvar.

Malmö vann mittperioden

Andra perioden slutar 2-0 till Malmö. Lukas tycker att hans lag gör en hyfsad period, men att det inte studsar med dom.
– Vi har lite otur på något mål bakåt och vi borde gjort fler framåt. Vi blir också straffade på misstagen. Och de utnyttjar sina powerplay bättre än oss, säger Lukas trots att Leksand gjorde tre mål i numerärt överläge.

Nästan i kapp

I tredje perioden går Malmö ifrån till 6-3.
– Vi vill lite mycket framåt och det straffar sig, förklarar Lukas.
Lagets vilja byts mot ett visst mått av desperation som betalar sig genom 6-4 av Cehlarik, som gör sitt tredje mål för kvällen. Och Mattias Ritola sätter 6-5 när tränarna tagit ut målvakten Axel Brage och spelar med sex utespelare. Trots en stark forcering blir det förlust.
– Ja, det är så klart att det tar på en med femte raka uddamålsförlusten, säger Lukas om slutresultatet.
Samtidigt anser han att det känns bättre den här försäsongen än förra.
– Jag tycker att vi succesivt blir bättre även om det fortfarande finns mycket att jobba på. Vi har kul på träningarna och jag tror att det kommer bli ett roligt år, menar Lucas som gillar att spelet i år är tydligare från start.
– Vi vet vad vi ska hålla oss till, men allt sitter inte än.

Tredje säsongen med Leksand

Lukas har spelat två säsonger i Leksand och det märks att han uppskattar att få chansen att spela i förstalinan.
– Jag hade ett tufft första år här. Min spelstil passade nog inte in. Förra året i SHL var lite upp och ner men jag kände att jag utvecklades mycket, säger den unge backen.
Han har jobbat hårt för att förbättra sig och att ta för sig mer.
– Om jag vågar spela det spel som passar mig kommer jag att vinna på det i längden.

Vita Hästen väntar

Imorgon fredag är det dags för nästa match. Laget ställs mot Vita Hästen som fått hoppa in istället för Västerås som har coronafall i truppen.
– Det är en match vi bara ska vinna, säger Lukas om det allsvenska motstådet.
Känns det stressande att veta att alla tror på en seger?
– Nä, det tycker jag inte. Men så klart har Vita Hästen allt att vinna i och med att ingen förväntar sig något av dom.
I det allsvenska laget från Norrköping spelar en leksandsbekanting. Den unge skicklige forwarden Marcus Karlberg är utlånad från Leksand.
Så du får se upp med Mackan i morn?
– Han är inget att oroa sig för, säger Lukas med ett brett leende.

Katharina Dalmalm och Arvid Yngvesson