Törnblom och Wester tränar Dam J
Publicerad: 2018-04-18
Dam J
Leksands Damjuniorer har fått in ett spännande nyförvärv på tränarsidan. Kevin Törnblom fortsätter som huvudtränare, men får nu förstärkning i form av den före detta Leksands- och landslagsspelaren Lina Wester. – Jag ser fram emot att få vara en del av gänget. Förhoppningsvis kan jag hjälpa tjejerna och laget att utvecklas, genom att dela med mig av mina erfarenheter inom ishockeyn, säger Lina.

Vad fick dig att tacka ja till uppdraget?

– Jag har aldrig tänkt tanken på att vara tränare innan, men när jag fick frågan så väcktes det en drivkraft inom mig. Jag kände direkt att det skulle vara en spännande och rolig utmaning. Sen fick jag se hur organisationen och strukturen kommer att bli kring damhockeyn kommande säsong, och den känns seriös och bra.

Vad tror du om lagets chanser denna säsong?

– Eftersom jag inte har några erfarenheter av laget, och inte har sett dem på is än, kan jag inte säga så mycket ännu. Men av det jag har hört så tror och hoppas jag att vi har mycket goda möjligheter att göra en väldigt bra säsong.

För Kevin Törnblom blir det här andra säsongen som lagets huvudtränare, och han säger så här om fortsättningen i klubben:
– Det känns otroligt inspirerande att jobba vidare med det jag påbörjade tillsammans med tjejerna förra året. En viktig del för mig var att ha en bra organisation kring laget, och det känns otroligt bra att nu få med mig en så rutinerad tjej som Lina. Jag känner även ett stort förtroende för Uffe Hedberg och organisationen kring Dam A, säger Kevin.

Vad ser du mest fram emot?

– Att få fortsätta utveckla tjejerna och öka intresset för damhockeyn i Leksand. Jag ser också mycket fram emot att få jobba med tjejerna på dagtid med hockeygymnasiet. Det tror jag kommer att ge oss stora fördelar jämfört med förra säsongen.

Och lagets möjligheter denna säsong?

– De är goda. Vi har haft otroligt bra resultat på fystester, och vi får behålla nästintill hela truppen, samtidigt som vi får in bra förstärkningar på gymnasiet. Vi kommer verkligen att utmana högre upp i serien denna säsong.

Elin Broman