Snöplig förlust för damerna
Publicerad: 2019-09-28
Damlaget
Bortamatchen mot Djurgården stod länge och vägde. Men så fick Djurgården hål på Jule Flötgen och kunde till slut vinna med 2–0. – De fick press på oss och vi hade ett långt byte och till slut blev vi för trötta, säger backen Linnéa Sjölund efter matchen.

Om man bara skulle kolla på spelet hade det varit rättvist om Leksand fått med sig minst en poäng från dagens möte mot Djurgården. Men i hockey delas poängen bekant ut efter hur många mål man gjort. Och det var hemmalaget som gjorde två, medan de blåvita inte gjorde något.
– Tittar man över hela matchen tycker jag vi gör en bra match. Det är jämnt väldigt länge, säger backen Linnéa Sjölund när hemsidan får tag på henne.

"De fick oss fast"

Jämnt väldigt länge är en bra beskrivning av matchen. För det hann spelas mer än 53 minuter hockey innan det första målet kom. Målet föregicks av en lång Djurgårdspress och de blåvita fick helt enkelt inte ut pucken ur egen zon.
– Det blev ett väldigt långt byte för oss och till slut blev vi trötta. Det där med att få ut pucken snabbare ur egen zon är något vi måste jobba på. De fick fast oss flera gånger i den här matchen.
Förlusten i dag var den fjärde raka. Linnéa Sjölund sticker inte under stol med att det finns en viss frustration i laget, men menar ändå att det känns som laget är på rätt väg.
– Vi har ändå varit så pass nära de senaste två matcherna och det känns som vi för varje match växer som lag. Vi har absolut inte gett upp på något sätt, snarare tvärtom.
Vilken av dina lagkompisar tyckte du var bäst i dag?
– Det var nog Madeline Rolfes. Hon har precis kommit till Sverige och gjorde sin första match med oss och gjorde det riktigt bra.

I morgon väntar Linköping

Laget sover kvar i Stockholm i kväll och åker i morgon mot Östergötland där Linköping väntar.
– I veckan har vi gått igenom de matcher vi hittills har spelat, så vi har inte hunnit prata om Linköping ännu. Jag har inte mött dem så många gånger, men vet att de tappat ganska många spelare inför den här säsongen.
Till sist, vad i ert spel är du mest nöjd med?
– Spelet i anfallszonen. Vi höll kvar pucken riktigt bra i deras zon och stressade dem ganska hårt.

Elisabet Wahl