Nordsäter om matchen i Karlskoga
Publicerad: 2018-10-31
Förlust i Karlskoga i en match som lika gärna kunde slutat med vinst. Men för svagt försvarsspel i första perioden gjorde att det stod 0-3 efter 18 minuter. – En jäkla käftsmäll, säger backen Lucas Nordsäter om inledningen.

Precis som i förra matchen i Nobelhallen tog hemmalaget ledningen direkt. Då med två mål. Nu med hela tre!
– Vi är för kalla framför eget mål och gör inte det vi ska, säger Lucas missnöjt.
Han är desto nöjdare med mittperioden där Leksand gör två mycket fina mål.
– Vi visar att vi är ett bra lag, att vi kan höja nivån. Och vi har flera chanser att kvittera, tycker Lucas.
Han får se David Rundqvist göra 3-1 vackert på en spelvändning och sen Jon Knuts nästan ännu finare 3-2.
– Vilket jäkla skott han får på, säger Lucas imponerat.
Och Knuts med kedjekompisarna Tobbe Forsberg och Martin Karlsson kämpar hårt hela matchen. Tillsammans med resten av laget har de flera fina chanser att kvittera. Lucas själv är nära att näta när backkollegan Daniel Gunnarsson skickar fram en fin passning.
– Hade jag fått in det målet hade matchen nog slutat annorlunda, säger tjugoåringen.
Istället får han se ex-leksingen Fredrik Forsberg fastställa slutresultatet 4-2.
– Det är trist att vi inte kan vinna varje gång, särskilt inför en så fin bortaklack, menar Lucas.

Karlskoga inget favoritlag

Värmlänningen Lucas tycker att det var roligt att vara tillbaka i Nobelhallen.
– Det är skitkul. Och farsan var här och kollade, säger han glatt.
Som junior mötte han Karlskoga rätt ofta och han erkänner glatt att han inte har några varmare känslor för lokalkonkurrenten.
– De spelade grisigt och det var alltid tuffa möten med BIK. Vi både vann och förlorade mot dem, säger Lucas.
Men han håller med att A-lagstruppen numera inte spelar lika fult som för några år sedan.
– De har hittat några som kan lira. De har försökt blanda ut laget lite. Det är ett bra gäng med bra driv, säger Lucas om kvällens motståndare.

Missade matcher

Lucas hade otur och blev sjuk i inledningen av säsongen. Det bidrog kanske till att han oftast spelat sjundeback sen han kom tillbaka till spel.
– Jag var riktigt dålig med nåt sorts halsont, men det är skönt att vara tillbaks och kunna träna hårt igen, säger den unga backen.
När Ben 0´Connor lämnade truppen fick Lucas nu chansen att bilda backpar med Daniel Gunnarsson.
– Vi har inte spelat särskilt mycket ihop tidigare, men det känns som att det gick bättre och bättre, menar Lucas.
Och det märks att han ser fram emot att få spela mer.
– Jag lär mig mycket hela tiden.

Katharina Dalmalm