Tawnya Guindon efter segern mot Brynäs
Publicerad: 2019-01-09
Damlaget
Det blev seger för damerna i den första hemmamatchen efter juluppehållet då Brynäs besegrades med 4-2 under onsdagskvällen. En av målskyttarna i matchen var Tawnya Guindon.

Leksand drog det längre strået mot Brynäs som gästade Tegera Arena under onsdagskvällen. Hemmalaget gjorde tidigt matchens första mål genom Hanna Sköld i numerärt överläge och hade även ett klart spelövertag under de inledande 7 minuterna, men Brynäs kunde ta tillvara på deras första skott på mål i matchen och kvitterade genom Jennifer Wakefield efter knappt halva förstaperioden avklarad. Leksand skulle dock återta ledningen innan pausvilan då Wilma Johansson nätade fram till 2-1 efter 18:59.

Den andra perioden rivstartade rejält med kvittering från Brynäs redan efter 22 sekunder då Jennifer Wakefield gjorde sitt andra mål för kvällen. Efter halva den andra perioden spelat pricksköt Tawnya Guindon in 3-2 för Leksand och innan periodvilan hade även Maja Nyhlén-Persson utökat för hemmalaget i spel 5 mot 3.

Den tredje perioden innehöll en hel del avblåsningar och blev tempofattigare än de två inledande. Den skulle även sluta mållös vilket innebär att Leksand kan lägga tre nya poäng till samlingen.

Kanadensiskt avgörande
Det avgörande målet i statistikkolumnen får alltså Leksands kanadensiska forward Tawnya Guindon som värvades inför säsongen från seriekonkurrenten Göteborg. Hon är framförallt nöjd med det offensiva spelet i matchen.
-Offensivt gjorde vi en riktigt bra match och skapade en hel del målchanser. Innan jul hade vi det lite tungt med målproduktionen så det var skönt att se att vi kunde skapa mycket och göra fyra mål vilket även räckte för att vinna matchen.

Under fjolårssäsongen gjorde Guindon 15 mål för Göteborg, medan det i år hittills blivit 6 mål med kvällens nätrassel inkluderat.
-Ärligt talat visste jag inte om pucken var in till att börja med. Det är alltid skönt att få göra mål, och det har varit lite tufft med det hittills under säsongen. Det är skönt att kunna hjälpa laget med ett mål och få en seger med oss idag, säger Tawnya Guindon om sitt mål.

Special teams blir viktigt i slutet av säsongen
Något som Leksands damer tränat extra på under matchledigheten runt jul är spelet i powerplay och boxplay. I kvällens match mot Brynäs blev det två mål i numerärt överläge, och det kommer att vara fortsatt viktiga delar under resten av säsongen menar Guindon.
-Det är väldigt viktigt att spelet i powerplay och boxplay fungerar, inte minst nu när vi närmar oss slutspelet. Det är det som kommer att avgöra matcherna. Vi har haft riktigt bra spel i numerärt underläge egentligen hela säsongen och var det var starkt även idag. Vårt powerplay skapade mycket idag också så det gäller att hålla i det och fortsätta få in skotten på mål, säger Tawnya Guindon om Leksands så kallade "special teams".

Varje poäng är väldigt viktig i slutskedet av säsongen för att behålla fjärdeplatsen man nu skaffat sig i SDHL även säsongen ut. Det återstår nu sju matcher av grundserien, varav fem på hemmaplan, och det är framförallt HV71 man slåss emot när det gäller kampen om hemmaplansfördel i kvartsfinalspelet.
-Efter juluppehållet hade vi nio matcher att gå på, och det är matcher vi vet att vi har chanser att vinna allihopa. Det är viktigt för oss att fortsätta hålla oss till vår gameplan. Vi vet vad vi är bra på, och att vi har ett bra lag, så vi fortsätter bara att ta en match i taget, säger Tawnya Guindon om slutspurten av serien.

Richard Brasar