Förlust mot Brynäs
Publicerad: 2021-11-18
Den första SHL-matchen efter uppehållet slutade med en klar fyramålsförlust borta mot Brynäs efter att Leksand inte var tillräckligt påslagna.

Matchen inleddes med rejäl kalldusch för Leksands del när Chay Genoway gav Brynäs ledningen med ett skott i krysset endast 24 sekunder in efter slarv i egen zon. Efter detta tidiga mål så var det mycket fram och tillbaka med flertalet vassa chanser åt båda håll några minuter i följd. Bland annat var Patrik Zackrisson mycket nära en kvitteringspuck, men istället så kunde hemmalaget öka på till 2–0 i anfallet därefter när pucken hittade fram till en helt ren Oula Palve när exakt nio minuter var spelade. I den andra halvan av den första perioden hackade det sedan märkbart i Leksands passningsspel där inte mycket blev rätt, vilket innebar att tvåmålsunderläget var intakt efter matchens första tredjedel.

Mittenakten började med två jättelägen från Brynäs sida följt av en gyllene chans av Max `Vérroneau i samma 5 mot 4-spel där pucken inte lyckades leta sig in. Det dröjde däremot inte särskilt länge innan nästa mål gjordes, för när klockan stod på sex minuter skickade Noel Gunler in 3–0 på en spelvändning. Leksand hade sedan några chanser att reducera, men i slutdelen av perioden var det Brynäs för hela slanten och resultatet 3–0 höll i sig efter 40 minuter.

Det fanns fortfarande en liten chans att göra match av det hela och kämpa om poäng om en tidig reducering hade letat sig in direkt i tredje perioden. Så blev inte fallet när Brynäs punkterade kvällens drabbning efter tre minuter när Adam Pettersson petade in pucken efter en trasslig situation. Resterande del av matchen spelades sedan bara av där det inte hände särskilt mycket av intressant värde. Slutresultatet blev därmed 4–0 och en inkasserad förlust.

På lördag väntar hemmamatch mot Skellefteå när det är familjedag, säkra din biljett och stötta laget till att komma tillbaka på segerspårett.

Arvid Yngvesson