Två poäng mot AIK
Publicerad: 2019-01-04
Trots en jobbig start vände Leksand på matchen och krigade till sig två poäng efter ett avgörande av Jon Knuts i förlängningen.

Inför matchen hyllades Jesper Ollas för att ha uppnått milstolpen 500 matcher i Leksands IF, och temperaturen i Tegera Arena var riktigt hög vid nedsläpp. En fullsatt och förväntansfull arena såg AIK ta ledningen på sitt första skott efter två minuters spel, och det tog ett tag för Leksand att komma in i matchen. Mot slutet av första perioden hade de blåvita ett par lägen att kvittera, men pucken ville inte in.

Gästerna var snäppet bättre i mellanakten och skapade flertalet chanser, men Axel Brage stod emot bra och såg till att hålla matchen vid liv. Leksand hade även de några chanser, bland annat ett klockrent skott i stolpen från Johan Porsberger i periodens sista minuter.

Lagen turades om att pressa tillbaka varandra i den tredje periodens inledande halva, vilket tvingade dem båda tränarna att ta varsin timeout med fyra minuters mellanrum. Leksand tryckte tillbaka AIK rejält för att få in ett mål, och till slut kom också kvitteringen då Thomas Valkvae Olsen satte pucken i krysset på ett friläge. 1-1 stod sig efter ordinarie tid och matchen fick avgöras i tre mot tre. Väl i förlängningen klev Jon Knuts fram och avgjorde med ett distinkt avslut, vilket även betydde tredje raka segern sedan tränarbytet.

Arvid Yngvesson