Åman efter mötet med Växjö
Publicerad: 2021-01-16
Efter en jämn match vann Växjö på ett sent mål. Centern Nils Åman tycker att hans Leksand spelade tillräckligt bra för att nå ett bättre resultat. – Vi skapar många bra lägen, så det hade inte varit helt konstigt om vi tagit tre poäng.

Första perioden slutade 1–1 efter en kvittering från backen Jonas Ahnelöv. Den andra blir mållös och i tredje gör Växjö 1–2 med drygt tre minuter kvar.
– Växjö inleder bättre än oss. De spelar verkligen bra hockey. Vi har svårt att komma in i deras zon. Sen rycker vi upp oss och i andra har vi bra lägen, säger Nils som tycker att det var jämnt i sista.

Blir du mer besviken över att förlora en så jämn match?
– Jo, så är det väl. Men det är alltid surt att förlora.

Bra kemi

Nils bildar kedja med lagkapten Patrik ”Zacke” Zackrisson och Emil Heineman. Efter matcher med andra medspelare på grund av Junior-VM och skador är trion äntligen komplett igen.
– Vi har bra kemi. Zacke kommer in med rutin. Och Heine och jag har spelat ihop i J20 mycket, berättar Nils.
Han saknade Emil när denne var iväg till Kanada för JVM.
– Han är en härlig kille och en bra kompis.
Nils var inte uttagen till JVM i år eftersom han var ett år för gammal.
– Jag hade min chans förra året, men skadade mig alldeles innan. Så det blev inget.

Äldre och klokare i år

Du och Emil var ju bra redan förra året, men i höst har ni spelat ännu bättre. Vad beror det på?
– Vi har blivit äldre och lite klokare. Och så har vi vant oss mer vid hastigheten i SHL, säger tjugoåringen med ett leende.
Leksandsif.se frågar Nils vad han skulle gjort annorlunda om han fick spela om just den här matchen?
– Svårt att säga något specifikt, men jag hade nog skjutit några fler skott.

Bra självförtroende

Nils säger att han, precis som resten av laget, spelar med stort självförtroende just nu. Något som säkert gläder alla Leksingar. Vi vid sidan av isen kan också titta på SHL-tabellen och le lite åt sjätteplatsen. Men för en spelare verkar det gälla att ha fokus på nästa match istället.
– Jag har inte tänkt så mycket på tabellen, förklarar Nils lugnt.

Saknar publiken

För första gången på länge fanns det en röststark liten klack på plats i Tegera.
– Det var riktigt roligt att det hördes så mycket, säger Nils och han tillägger att han saknar publiken och Norra Stå extremt mycket.
– Jag vet ju vilket stöd de är!

Katharina Dalmalm