Första SHL-målet för Hult
Publicerad: 2019-12-26
Leksands forward André Hult gjorde karriärens första SHL-mål i matchen på Annandagen mot HV71. Ett mål trettiotvååringen väntat på. – Det har varit stolpe ut i höst så det var roligt att det äntligen kom en balja.

Målet innebar en kvittering till 1-1 i inledningen av första perioden för Borlängefödde Hult. Och det kom i powerplay. En spelform där laget har dålig statistik, men som varit klart bättre de senaste matcherna.
– Jag tycker det lossnat för dom som spelar powerplay. Jag har inte gjort det tidigare, säger André som fick en fin passning från Mattias Ritola efter bara fjorton sekunder i numerärt överläge.

Bra spel i andra

Leksand gjorde en bra andraperiod men lyckades inte få till ett ledningsmål. De sista tjugo minuterna blev mycket mer händelserika. HV 71 tryckte på rejält för ett ledningsmål och fick med sig en utvisning. HV tog ut målvakten och spelade sex mot fem. Och gör självmål!
– Jag har inte varit med om det själv, men sett det på hockeyklipp säger André om den något dråpliga situationen.
Backen Jonas Ahnelöv var siste leksing som nuddade pucken (men inte tillräckligt för en avblåsning) och ”fick” därför målet.
– Deras spelare lägger den högt och de missar, säger André som tillsammans med glada lagkompisar kan se pucken rulla i mål till 1-2.

Med- och motstuds

André håller med om att laget förtjänade det turliga självmålet efter att ha haft en hel del motstuds de senaste matcherna.
– Det var tråkigt för Zacke som sätter sin straff i stolpen. Där var inte marginalerna med oss, menar André.
Men innan Patrik Zackrissons straff efter förlängningen hände en hel del annat. Så vi tar det i tur och ordning.

Lang ordnar straff

Efter Ahnelövs 2-1 får HV71 alltså spela powerplay. Leksand försvarar sig mycket bra i 119 sekunder. Och det med tre backar inne istället för de vanliga två.
– Ja, det är något vi testat de senaste matcherna och det har fungerat bra, förklarar André.
Efter en minuts boxplayspel får Oskar Lang ett friläge och HV71-spelaren har inget val. Han drar tydligt ner Oskar och det blir dömt straff för Leksand.
– Han ville verkligen ge oss en straff där, säger André glatt.
Tyvärr räddar Jonas Gunnarsson straffen och när Leksand får en ny tvåa för puck out kommer HV71:s kvittering till 2-2. Sen har Smålänningarna många chanser att avgöra matchen på full tid. Men Janne Juvonen i Leksands mål försvarar de blåvita färgerna.
– Han är matchens lirare, tycker André.

Inget mål på övertid

Så matchen avgörs alltså till slut på straffar. Där HV:s Oscar Sundh gör det enda målet. Var det besvikelse över förlusten eller glädje över en poäng i Leksands omklädningsrum efteråt?
– Det var ingen vinnarstämning. Det ska det inte vara, säger André, men han håller med om att det var starkt av laget att hålla 2-2 trots att HV71 var det bättre laget i sista perioden.
– Vi håller ihop vårt lag bättre och motståndarna får inte lika lätt kontringar på oss. Och när defensiven fungerar blir offensiven bättre, säger André som ger laget godkänt i en svår bortamatch.

Katharina Dalmalm