Förlust mot Frölunda
Publicerad: 2020-02-01
Leksand förlorade dagens hemmamatch mot Frölunda med 2-4 efter att Frölunda gjort tre mål i den andra perioden och sedan höll undan från Leksands forcering i slutet av matchen.

Den första perioden var otroligt intensiv med riktigt hög fart från båda lag. Leksand kom ut taggade inför en välfylld Tegera Arena och spelade såväl fysiskt samt med bra spelintensitet för att matcha Frölunda, vilket också gjorde att de 20 första minuterna var jämna och därmed var 0–0 ett rättvist resultat i den första periodpausen sett till hur spelet såg ut.

Andra perioden var däremot inte särskilt bra målmässigt då Frölunda drog ifrån ganska rejält. 0–1 kom efter inte ens två minuter i powerplay, och efter elva minuters spel ökade gästerna på till 0–2 i numerärt överläge efter en mycket tveksam utvisning på Daniel Gunnarsson. Leksand hade sedan flertalet chanser att få in en reducering innan pausvila, bland annat en snygg styrning från Oskar Lang, men istället för ett blåvitt mål så skickade Frölunda in 0–3 och tog ett rejält grepp om matchen.

Leksand var tvungna att gå framåt i den tredje perioden för att försöka få liv i matchen igen, men Frölunda försvarade sin ledning väl och höll länge undan. Med drygt sex minuter kvar av ordinarie tid kom dock reduceringen då Daniel Gunnarsson placerade in 1–3 i powerplay, vilket i sin tur gav energi till laget. 2–3 kom sedan med två minuter kvar efter en snygg prestation av Martin Karlsson, men närmare än så kom inte Leksand då Frölunda kunde avgöra i tom kasse och fastställa slutresultatet till 2–4.

Nu väntar en och en halv veckas landslagsuppehåll, och nästa match är 11 februari då Malmö kommer på besök till Tegera Arena.

Arvid Yngvesson