Gunnarsson fick fira
Publicerad: 2019-11-30
En mycket efterlängtad vinst efter en rejäl nervpärs…Så kan lördagseftermiddagens match mot Rögle sammanfattas. Backen Daniel Gunnarsson inledde målskyttet genom sin kvittering till 1-1 i powerplay. – Det är en stor lättnad, säger Daniel efteråt om segern.

Leksand inledde bra och det var jämnt i första perioden. Men pucken ville inte in. Och lite typiskt gör Rögle 1-0 med bara sekunder kvar av första perioden.
– Det är verkligen ett psykologiskt tungt mål, säger Daniel.

Första målet för säsongen

I andra perioden jobbar Jon Knuts kedja fram ett powerplay och Leksand får äntligen göra mål i numerärt överläge.
– Jag får pucken och kan knalla in från sargen. Så ser jag att deras back skymmer sin målvakt. Och jag sätter den i bortre krysset, förklarar Daniel sitt första mål för säsongen.
Och det märks att han är glad.
– Det har tagit ett tag att komma tillbaka efter skadan. Det är nu på sista tiden jag börjat känna igen mig själv, säger Daniel som råkade ut för en svår handskada i inledningen av säsongen.

Rejäl käftsmäll

Tjugosex sekunder efter Daniels kvittering gör Rögle 1-2 på en situation där många i publiken tyckte att det var offside.
– Det var en rejäl käftsmäll. Särskilt som det kändes som att det var offside innan, menar Daniel.
Han är så imponerad av hur laget tacklade de tuffa målen emot sig.
– Vi knyter nävarna ännu hårdare. Vi kände att vi ändå har den här matchen, säger tjugosjuåringen nöjd.

Fokusera rätt

Ja, det var en stark insats av ett lag med bristande resultat och dåligt självförtroende i bagaget Redan matchen mot Djurgården i torsdags visade att Leksand kan spela bra.
– Ja, där var det bara målen som saknades. Vi hade ett bra möte i början av veckan och efter det har det känts som en nystart, säger Daniel.
Han berättar att det så klart suttit i bakhuvudet att det varit en rejäl måltorka länge. Han är medveten om trycket på laget från media, fans och andra.
– Det är bäst att låta bli att läsa sånt. Att fokusera på sitt. Men självklart blir det lite tändvätska att visa vad vi kan, säger Daniel som tycker att det trots alla stormar funnits mycket tålamod i och kring laget.
– Vi vet att vi kan spela hockey och att vi är starka.

Nervös straff

I tredje perioden är Leksand bästa laget. Och forwarden Fredrik Forsberg får en farlig målchans och ordnar en straff till Leksand. På läktarna var det rejält spänt när Marek Hrivik åker fram mot pucken. Var Daniel nervös?
– Nä, det är nog värre för er på läktaren. Jag litar på Marek. Han brukar vara säkerheten själv i de här lägena. Marek har gjort mycket poäng för oss.

Ahnelöv matchvinnare

Bara minuten efter kvitteringen gör backen Jonas Ahnelöv matchvinnande 3-2. Han får en fin passning från Mattias Ritola.
– Det börjar redan i egen zon, säger Daniel om det tjusiga målet. En stund efterå tappar Ritola skenan på skridskon och fick krypa ut i båset till publikens ”krigare”-rop.
– Ritola och Fransson var väldigt bra idag, men jag vill nog ändå lyfta fram laginsatsen, säger Daniel.

Vad kommer du ta med dig från den här matchen?
– Känslan efteråt! Att få fira med klacken och hoppa och sjunga, säger Daniel och ler stort.

Katharina Dalmalm