Skön seger efter målexplosion
Publicerad: 2020-01-26
Damlaget
Spelet och initiativet böljade fram och tillbaka i den sista perioden, men till slut tog Leksand samtliga tre poäng när den viktiga matchen mot Linköping avgjordes i dag. – När vi spelar som vi ska är vi det bättre laget och ska vinna, sa Annie Silén efter matchen.

Det går inte att prata om dagens match i Tegera arena utan att nämna målfyrverkeriet i den tredje perioden. Det hade spelats nästan sju minuter av perioden när Linköping tog ledningen med 2–1. En minut och 20 sekunder senare stod det 3–3. Det gjordes alltså hela fyra mål på den korta tiden: två för Leksand och två för gästande Linköping.
– Det blev lite djungelhockey där ett tag. De gjorde mål, vi kvitterade och gjorde vi mål igen och tog över momentum. Så gjorde de mål direkt på tekningen. Jag tror aldrig jag varit med om något sådant där förut, säger Annie Silén.

Tre poäng till Leksand

Några minuter senare avgjorde dock de blåvita matchen när Brooke Boquist satte 4–3 bakom Evelina Suonpää. Alla tre poängen stannade alltså i Leksand, ett fullt rättvist resultat menar Annie Silén.
– Vi är det starkaste laget. Vi är mer skridskostarka och är mer jämna som lag, de har sin styrka i några individuella spelare.
Poängen i dag var också mycket viktiga i kampen runt slutspelsstrecket. I och med segern gick de blåvita upp på en sjunde plats och drygade ut avståndet både till Linköping och Modo.
– Det kändes att det här var en viktig match, vi har Modo som jagar oss och inför den här matchen låg Linköping på samma poäng som oss. Men samtidigt är alla matcher viktiga nu så man får inte fokusera för mycket på sådant.

Fyra matcher återstår av serien

När Annie Silén pratar om sin egen form tycker hon att det känns bra nu. Hon har bildat backpar med Sam Hanson de senaste matcherna och trivs med det.
– Vi kommunicerar bra och vet var vi har varandra. Gör något ett misstag pratar vi om det och så löser vi det.
Nu återstår fyra matcher av SDHL:s grundserie. Just nu ligger alltså Leksand på slutspelsplats och laget har gjort en strålande upphämtning under säsongen efter att först inlett med nio raka förluster.
– Vi har fått bättre lagkänsla och tränat ihop oss och kommit fram till vem som ska spela med vem. Nu vet vi att vi kan ta poäng av alla lag.

Elisabet Wahl