Vinst på övertid i Göteborg
Publicerad: 2017-10-28
Damlaget
Det blev ingen enkel seger mot seriejumbon Göteborg för damlaget i dag. Istället blev det två pinnar efter vinst på övertid med 4–3. – Jag vet inte riktigt vad som hände, vi var kanske lite för nonchalanta, säger Sofia Engström som satte det avgörande målet.

Nykomlingarna Göteborg har inte tagit några poäng den här säsongen och ligger därmed klart sist i tabellen. I dagens möte i Angered Arena rusade de blåvita fram till 2–0 efter bara 3.40 efter mål av Iveta Koka och Liga Miljone. Där och då trodde nog de flesta att det här skulle blir en ganska säker Leksands-vinst.
– Ja, vi var väldigt effektiva där i början, det blev en bra start. Sedan vet jag faktiskt inte riktigt vad som hände, säger backen Sofia Engström efter matchen.

"Spelar inte tillräckligt rejält"

För efter 0–2 tog Göteborg timeout och lyckades både freda sitt mål resten av perioden och reducera till 1–2. Hemmalaget kvitterade också i andra perioden och Leksand fick inte till sitt spel.
– Vi hade svårt att hålla upp vår fart och vår gameplan. Samtidigt som vi har pucken i stora delar av matchen, spelar vi inte tillräckligt rejält och flyttar inte puck så som vi brukar.
I mitten av tredje perioden tog Leksand åter ledningen och hade bud på ytterligare mål, men när Göteborg fick spela powerplay några minuter senare kvitterade de igen. Matchen gick till förlängning och där skrev Sofia Engström in sig i målprotokollet
– Jag följde med Wilma Johansson upp i ett anfall och så fick jag en sådan sjukt bra pass av henne. Jag hann ta emot den på forehandsidan och dra iväg ett snabbt skott som satt.

Inte nöjd med egna spelet

Det hörs att Sofia Engström inte är nöjd med dagens insats, men hon påminner samtidigt att Göteborg inte ska underskattas.
– De krigar på som satan och skaffar sig lägen. De är ofta på hugget och kämpar, så det är bara att gratulera dem till den här poängen. Men det är klart att vi underpresterar och det får vi ändra på tills i morgon.
För motståndet i matchen i morgon söndag står HV71. De ligger placeringen precis ovanför Leksand men en poäng mer inspelad. Sofia Engström och de andra sover kvar i Göteborg och åker sedan till Jönköping på söndag morgon.
– Det kommer att bli en helt annan match med högre fart och tuffare tag. Det gäller att vi är på tårna så att vi kan ta tre hela poäng i det mötet.

I söndagens match mot HV71 släpps pucken 14.30 i Kinnarps arena. Kan du inte se matchen på plats går det att följa den via SvenskHockeyTV.

Elisabet Wahl