Vinst mot Pantern
Publicerad: 2018-02-16
Ett tidigt 0-1-underläge vändes till seger med 3-1 och tre härliga poäng hemma mot Pantern.

– Det är en ganska fysisk match, som det brukar vara mot Pantern. Känslan är att vi äger ganska mycket puck, men att vi håller till för mycket ute i hörnen. Vi måste komma rakare in på mål.
Det sade Leksandsforwarden Tobias Forsberg efter den första perioden.
En period som slutade mållös.
Några i hemmalaget som var nära att bli målskytt var Anton Öhman, Anton Karlsson, Mattias Ritola och Patrik Norén.

Mattias Ritola hade ett läge framför öppet mål i början av den andra perioden, men klubban gick av i skottögonblicket och något mål blev det inte.
Den gången.
12.12 in i perioden kunde i stället gästerna sätta matchens första mål, bakom den debuterande LIF-målisen Robin Rahm.
20 sekunder senare var det dags för Ritola att hitta rätt.
Ställningen 1-1 stod sig perioden ut.
Assisterande tränaren Jens Nielsen sade så här i pausen:
– Den andra perioden var lite bättre än den första, men vi har en växel till. Jag tycker att Pantern börjar se trötta ut, så vi får jobba ner dem i tredje.

Och den där extra växeln verkade mycket riktigt läggas i efter paus. Efter endast fyra och en halv minut av period 3 nämligen leksingarna ledningen för första gången i matchen. Detta efter att Oskar Lang direktskjutit in en puck efter passning från Johan Porsberger. En halv minut från full tid fastställde Daniel Bertov så 3-1-segern med ett mål i tom kasse.
Tre härliga poäng på hemmais och nu bara en poäng upp till AIK på andraplatsen.

Matchens lirare: Robin Rahm
Matchens krigare: Oskar Lang

På onsdag väntar bortamatch mot Almtuna.

Leksands IF