Pietta och Müller förstärker LIF
Publicerad: 2018-02-02
Den poängstarka tyska forwardsduon Daniel Pietta (-86) och Marcel Müller (-88) är klar för spel i Leksands IF. – Två spelartyper som vi behöver få in i laget, och som kommer att tillföra mycket till vårt spel, säger Leif Carlsson, sportsligt ansvarig i Leksands IF.

Pietta och Müller kommer närmast från spel i Krefeld Pinguine i den tyska högstaligan DEL.
Pietta svarade där denna säsong för 42 poäng (12+30) på 42 matcher. Marcel Müller noterades för 52 poäng (24+28) på 43 matcher.

Värvningen av Pietta och Müller har möjliggjorts tack vare Per-Olof Ejendal.
– Jag har hört att de här spelarna ska vara duktiga på att göra mål, och det är ju det vi behöver i första hand, säger Per-Olof Ejendal.
– Alla hjälper till på sitt sätt och jag tycker att alla som har möjlighet ska hjälpa till för att ta Leksands IF tillbaka till SHL.

Daniel Pietta:
– Jag och min familj ser fram emot att komma till Leksand och mitt mål är att vara med och ta laget tillbaka till SHL.

Marcel Müller:
– Att ta oss tillbaka till SHL blir en stor utmaning, men jag känner att vi har ett bra lag och en realistisk chans att klara det. Jag spelade JVM i Leksand 2007 och kommer ihåg er fina arena. Jag ser fram emot att stå på den isen igen.

Leif Carlsson:
– Daniel Pietta är en kraftfull tvåvägscenter som är stark med pucken. Han är en bra tekare och framspelare som kommer att få mycket bevakning på sig, och därmed skapa ytor för andra spelare.
– Marcel Müller är en stor och kraftfull ytterforward med näsa för målskyttet. Han kan dessutom svensk hockey sedan tidigare, då han exempelvis har spelat i Modo tillsammans med Mattias Ritola.

När kommer duon att vara på plats i Leksand?

– Det här blev klart under onsdagens match mot Södertälje, då de påskrivna kontrakten skickades till Christer Siik. Nu jobbar vi för fullt på att få hit spelarna så fort som möjligt.

Kontrakten med Müller och Pietta gäller säsongen ut.

Leksands IF