Karlsson inför kvällens rivalmöte
Publicerad: 2021-11-18
Ikväll är det återstart av SHL efter landslagsuppehållet, och det är inte vilken återstart som helst för Leksands del med tanke på att det rivstartar med rivalmöte mot Brynäs IF på bortaplan. Martin Karlsson är sugen på att dra igång.

Herrlaget återsamlades under fredagen för knappa vecka sedan efter några dagars ledighet, och har sedan dess hunnit med ett antal träningspass och en match i form av CHL-kampen på bortaplan mot Klagenfurt. Den assisterande kaptenen Martin Karlsson trivs med att vara igång igen, även om han menar att ledigheten var nyttig för laget.

-Det är alltid bra att få lite tid att slicka såren lite och få tid att ladda om såväl fysiskt som mentalt. Det var ganska tufft schema på slutet innan uppehållet så det var välkommen vila, men nu har vi varit igång fullt ut i nästan en vecka så det känns bra, säger Martin Karlsson.

När SHL återstartar under torsdagskvällen hettar det till direkt då ett klassiskt rivalmöte väntar mellan Brynäs och Leksand i gamla Gavlerinken. Martin Karlsson har mött Brynäs otaliga gånger såväl på junior- som seniornivå, och menar att det brukar kittla lite extra med dessa möten.

-Det är alltid roligt att möta Brynäs med all den extra spänning som det tillför, och kul att starta upp SHL igen efter uppehållet nu igen också. Det har varit väldigt många tuffa kamper mot Brynäs genom alla år, och nu har vi dessutom några segrar mot dem på slutet så det finns många bra minnen från våra rivalfighter som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Revanschjakt mot Klagenfurt - men först SHL

På tisdag gäller vinna, med minst 4 mål, eller försvinna när herrlaget går in i returmatchen mot KAC Klagenfurt i åttondelsfinalen av CHL. Det är absolut ingen omöjlig uppgift för Leksands del även om den är tuff, men först och främst har laget två matcher i SHL-sammanhang att fokusera på innan revanschjakten tar vid.

-Vi återupptar det på tisdag igen när vi möter Klagenfurt i returen, och släpper den i några dagar nu. Nu gäller det att sätta fokus på SHL i två matcher före dess, men vi ska absolut revanschera oss och göra allt vi kan för att ta oss vidare till kvartsfinal.

Martin Karlsson känner som tidigare nämnt kvällens motstånd väl, och han ser fram emot en match som har alla möjligheter att falla publiken och supportrarna i smaken. För Leksands del innebär kvällens uppgift också en jakt på trendbrott, då laget kommer med tre raka förluster i bagaget.

-Jag tror att Brynäs kommer att komma ut rejält och vara desperata. De har en del riktigt skickliga spelare och kommer säkerligen försöka sätta tidig press på oss så det gäller att vi är vakna. Det gäller att vi har fullt fokus på vad vi ska göra i vårt spel, med puck såväl som utan puck. Vi ska komma tillbaka till vårt spel och den nivån vi kan prestera på. Gör vi det blir det en kul tillställning för oss, säger Martin Karlsson

Avslutningsvis, vem avgör idag?
-Idag tror jag att Heineman avgör. Ribba in!

Richard Brasar