Thomas om Färjestadsmatchen
Publicerad: 2020-01-30
Leksands forward Thomas Valkvae-Olsen sammanfattar torsdagskvällens match borta mot Färjestad så här. – Vi spelar rätt bra, men det är utvisningarna vi torskar på.

Färjestad kom från fem raka förluster, men fick tillbaka sin målkung Marcus Nilsson till matchen i Löfbergs Arena ikväll. Det var också han som ordnade 1-0 till värmlänningarna i deras första powerplay.
– De första fem minuterna är röriga. Sen spelar vi bättre, säger Thomas Valkvae-Olsen.
Han är imponerad av målvakten Axel Brage som innan målet räddat en straff.
– Brage gör det riktigt bra och sen kommer Juvonen in och gör sitt jobb han med, säger Thomas.
Brage fick tyvärr utgå efter första perioden på grund av en skada. Färjestad höll båda målvakterna upptagna och sköt totalt 33 skott mot leksingarna.
– Men det är utvisningarna. Färjestad är ruggigt effektiva, menar Thomas om vad som fäller hans lag ikväll.
Och då klarade Leksand ändå av spel tre mot fem i 1.33.

Linus snurrade bra

Efter 2-0 i andra perioden kom Leksand in i målprotokollet och i spelet genom Sebastian Wännströms fina skott till 2-1.
– Det är Linus Perssons mål. Han gör ett hästjobb i deras zon. Kör runt mål med pucken nåt varv och hittar sen in till Wännström framför mål. Det var ett fint hockeymål och det blev en bra känsla i laget efteråt, säger Thomas om kedjekompisarnas insats.

Gav inte upp

Färjestad ledde hela matchen, men Leksand gav inte upp. Backarna Johan Fransson och Daniel Gunnarsson gjorde varsitt mål, men FBK tillät aldrig kvitteringen. Med drygt två minuter kvar av tredje och ställningen 4-3 fick Juvonen gå av rinken och Leksand spelade sex mot fem. FBK hade flera chanser att göra mål i tom bur, men pucken ville inte in i något av målen.
– De spelar till icing hela tiden så vi fick flera chanser, säger Thomas med en besviken suck över att matchen slutade 3-4.

Var det här en bättre match än de två senaste?
– Mycket bättre. Och vi får in några mål. Men släpper man in fyra så är det svårt att vinna, säger den tjugosexårige norrmannen.

Vad säger du om din egen säsong så här långt?
– Det har varit upp och ner. Inte helt som jag tänkt mig, säger Thomas.
Han håller med om att SHL är en mycket tuffare liga än HockeyAllsvenskan.
– Men roligare! Varför jag tycker det? Det är en nivå upp och man vill alltid spela så högt upp som möjligt. Så det är kul att äntligen få testa på det efter några säsonger i HockeyAllsvenskan, säger Thomas som om två dagar ställs mot ännu en jättetuff motståndare när Frölunda gästar Tegera.

Katharina Dalmalm