Seger mot Björklöven
Publicerad: 2019-03-08
I och med kvällens trepoängare mot Björklöven slutar Leksand fyra i HockeyAllsvenskan och får därmed med sig två poäng till kommande serie.

Leksand fick en fin start på matchen med att göra mål på sitt första skott. Thomas Valkvae Olsen frispelade Anton Karlsson som mycket kyligt lade in pucken efter en läcker dragning. Inte långt senare kvitterade Björklöven som från ingenstans, och därefter avtog frekvensen lite i matchen. Med tre minuter kvar av första perioden tog bortalaget också ledningen på ett friläge och gick till pausvila med ett knappt övertag.

Andra perioden var betydligt hetare än den föregående med en helt annan fart i spelet. Leksand skapade flertalet målchanser där bland annat stolpen var i vägen, och det dröjde till drygt 16 minuter in i perioden innan kvitteringen kom. Jesper Ollas sköt ett stenhårt skott mot mål som studsade rätt ut, och på returen kunde Jon Knuts enkelt skjuta in pucken i öppet mål.

Leksand kom ut riktigt laddade i tredje periodens inledning, och efter bara en minut hade Daniel Gunnarsson ordnat 3-2 med ett härligt skott. Efter att ha tagit tillbaka ledningen kopplade Leksand helt greppet om matchen och kontrollerade spelet. Med en minut kvar av matchen fastställde Jesper Ollas slutresultatet till 4-2 och såg till att Leksand fick med sig tre poäng. I och med segern slutar Leksand fyra i HockeyAllsvenskan och får två poäng med sig in i kommande serie.

Arvid Yngvesson