Målkalas mot Karlskrona
Publicerad: 2018-10-19
En fantastisk andra period lade grunden till kvällens målrika 7-4-seger mot Karlskrona.

Leksand öppnade i ett högt tempo och fick en drömstart på matchen efter endast två minuters spel. David Rundqvist snappade upp en målvaktsretur och gjorde 1-0 i ett näst intill öppet mål, vilket också betydde hans första mål och poäng i den blåvita tröjan. Karlskrona kvitterade sedan i mitten av den första perioden och 1-1 höll sig till pausvila.

Den andra perioden var helt och hållet Leksands då man pressade tillbaka gästerna konstant. Trots 14-0 i skott och 13 spelade minuter stod det fortfarande 1-1 på tavlan, men så fort Martin Karlsson gjorde 2-1 släppte allt för leksingarna. Inom loppet av tre minuter kom tre ytterligare mål med Thomas Valkvae Olsen, David Rundqvist och Marcus Karlberg som målskyttar. Innan perioden var över kunde dock Karlskrona reducera och därmed ordna 5-2 inför den sista perioden.

Målen fortsatte att hagla in i den tredje perioden. Karlskrona gjorde 5-3 tidigt och kröp lite närmare, men bara en minut senare kunde Mattias Karlsson öka på till 6-3 från sin backplats. Bortalaget satte även 6-4 med sju minuter kvar av matchen och försökte skapa lite nerv i matchen, men så blev inte fallet. Johan Porsberger avgjorde matchen i powerplay med sitt första mål för säsongen och fastställde slutresultatet till 7-4. Tredje raka trepoängaren är därmed ett faktum, och nästa fredag väntar ny hemmamatch då Västerås gästar Tegera Arena.

Arvid Yngvesson