Målglada nyförvärv klev fram
Publicerad: 2018-08-12
Efter helgens två träningsmatcher mellan Leksands IF och Sheffield Steelers landade ställningen på 1-1 i matcher. Detta efter att lördagens blåvita uddamålsförlust, under söndagskvällen följdes upp med en solklar seger med 7-0. – Skönt att få spräcka målnollan så pass tidigt på säsongen, säger David Rundqvist, ett av alla nyförvärv som hittade nätet denna kväll.

Faktum är att samtliga sju mål gjordes av fem spelare som denna säsong debuterar eller gör comeback i Leksands IF.
Först ut var David Rundqvist:
– Mitt mål kom väl ganska från ingenstans egentligen. Vi spelade fyra mot fyra när Tobbe Forsberg bröt ett uppspel i mittzon. Han passade mig som kom helt fri, så det var bara att ta med sig pucken och lägga in den i tom bur. Ett av de enklare målen i karriären, men så blir det när man får bra passningar.

Två tvåmålsskyttar

Davids mål följdes i period 2 upp av fullträffar signerade Mattias Karlsson, Thomas Valkvae Olsen och Ben O´Connor.
O´Connor svarade för ett mål även i den tredje perioden, i vilken också Linus Persson blev tvåmålsskytt.
– Jättekul att så många nyförvärv fick göra mål. Jag tror att det var viktigt för oss och för hela laget. Skönt med en seger också så klart, men i övrigt får jag väl erkänna att det här inte var den roligaste match jag har spelat, menar David.
Han utvecklar:
– Det kändes som att Sheffield var mer ute efter att slåss än att spela hockey, tyvärr. I dag tog ju domaren utvisning för det mesta också, så jag tror nog att matchen spenderades mer i boxplay och powerplay än i spel fem mot fem. Det blev lite ryckigt, minst sagt.

Stabilt målvaktsspel

Och även om motståndet kanske inte var tidernas vassaste, finns ändå en rad positiva saker att ta med sig från helgen:
– Spelmässigt dominerade vi, och det var roligt att vi, åtminstone i dag, fick göra så många mål. Utöver det tycker jag också att alla i laget har sett pigga ut, samtidigt som våra målvakter har fått göra varsin bra match. Axel i går, och i dag tycker jag att Jonas Arntzen gjorde det jättebra. När han väl fick något att göra kändes han väldigt stabil, säger David, vars lag lämnar Sheffield under måndagsmorgonen.
– Bussen går klockan 05.15, så det blir en utmaning, haha.

Hur har resan varit, utöver matcherna?

– Jättebra. Alltid roligt att komma iväg och komma ihop sig som lag, menar David, som delar rum med backen Lucas Nordsäter.
– Ett bra val, tycker jag. Vi värmlänningar måste hålla ihop, haha.

Nästa träningsmatch spelas på torsdag kväll. Då väntar derby mot Mora i Älvdalen.

Elin Broman