Kandergård om A-lagsträningen
Publicerad: 2017-05-17
En av juniorerna som tränar med A-laget är forwarden Oliver Kandergård. – Det funkar bra tycker jag. Det är nog mängen träning som är den största skillnaden, nu kör vi ju två pass om dagen, berättar 18-åringen från Arvika.

Oliver kom till Leksands IF inför säsongen 2014/2015, och var den gångna säsongen assisterande lagkapten i klubbens J20-lag. Han hann även med en match med A-laget i SHL.
– Borta mot Skellefteå. Jag fick inte spela, men var med och kände på själva matchbiten lite i alla fall. Riktigt kul. Hoppas att jag får göra en hemmapremiär den här säsongen, menar Oliver, men tillägger:
– Självklart är målet att få chansen i A-laget, men jag försöker att ta lite åt gången. Nu gäller det först och främst att göra så bra ifrån mig som möjligt här på fysträningen, det är bara att kämpa på helt enkelt.

Hur ser en vanlig dag ut?

– Vi kör två pass om dagen med laget, och sen blir det något individuellt pass på helgen. I dag (i måndags) började vi till exempel med ett benpass på morgonen, och på eftermiddagen ska vi ha ett löppass i Gropen. Det kan ju bli intressant, speciellt med tanke på att det är ganska blött i marken nu. Det blir perfekt, haha.

Vad har varit jobbigast hittills?

– Jag tycker främst att det är mängden träning som är skillnaden mellan att träna med juniorerna och A-laget. Men självklart, här tävlar du ju mot större och starkare spelare. Jobbigast hittills måste ändå ha varit ett cykeltest som vi hade förra veckan. Det läggs på ett halvt kilo i motstånd för varje minut man cyklar, och går i stora drag ut på att man ska cykla till man tar slut.

Hur länge cyklade du?

– Oj, det kommer jag inte ihåg faktiskt.

Men du tog slut i alla fall?

– Haha, ja precis, det kan jag lova.

Elin Broman