Ahnelöv inför Rögle borta
Publicerad: 2021-01-11
Idag, den 11 januari, är det precis ett år sedan Jonas Ahnelöv slog till med två mål på bortaplan mot Rögle BK i en match som Leksand sedermera vann med 2-3 efter straffar. Ahnelöv skulle inte ha något emot att göra om bedriften imorgon.

I lördagens bortamatch mot Malmö blev det till slut tre poäng för herrlagets del efter att Carter Ashton styrt in segermålet i numerärt överläge med endast 52 sekunder kvar av ordinarie matchtid. Statistik- och historikmästaren domarna.se meddelade via sitt twitterkonto efter matchen att seger med 0-1 efter ordinarie speltid är mycket ovanligt för Leksands IFs del vad gäller högsta serien, och inte hänt sedan 28 oktober 1979 då Mats Åhlberg gjorde enda målet på bortaplan mot Björklöven. Det var med andra ord en historisk match i lördags, men backen Jonas Ahnelöv är mest nöjd med de tre poängen som laget tog med sig från Malmö Arena.

-Det var en tight match där jag tycker att Malmö bättre än oss i den första perioden. Vi spelar dock upp oss och tar över matchen i andra och tredje perioden, och totalt sett är vi värda att vinna matchen, tycker Jonas Ahnelöv.

Ett år sedan målkalaset

Den 11 januari 2020 möttes Rögle och Leksand i Catena Arena, i vad som kom att bli en riktig nagelbitare. Matchen kom att gå till förlängning och straffläggning, efter att Leksand kvitterat matchen till 2-2 med 13 sekunder kvar av ordinarie speltid. Leksands båda mål i matchen gjordes av backen Jonas Ahnelöv, som minns matchen väl.

-Det kommer jag ihåg, och man får försöka göra om det imorgon igen. Jag minns att det var en riktigt skön kvittering för oss, och sedan hade det inte kunnat sluta bättre. Det är inte jätteofta det händer att jag gör två mål i en match, men man kanske får försöka göra det oftare. Målvakterna är ju så förbannat bra nu förtiden bara, skrattar Ahnelöv.

Vad som mer kan noteras från segermatchen i Ängelholm för ett år sedan är att Marek Hrivík assisterade till båda Ahnelövs mål i ordinarie matchtid, och även stod för den avgörande straffen som ledde till segern. Även om Ahnelöv gärna ser att laget tar tre poäng under tisdagskvällen ser han gärna att Hrivík och resten av laget leverar lika fint i den här matchen.

-Marek är en jätteduktig hockeyspelare. Han levererar alltid, och det är lätt att spela med honom, precis som hela den kedjan. Man får alltid pucken i bra lägen när man spelar med dem. Man får dock absolut inte glömma att vi har många andra i laget som gör ett oerhört jobb i varje match, och som många gånger är ännu viktigare än det förstakedjan gör. Alla bidrar alltid med sitt ytterst utifrån sitt sätt att spela hockey på, säger Ahnelöv.

Bortaturnén går vidare

Efter lördagens match stannade laget i Malmö fram till söndagen innan man flyttade vidare de knappa nio milen norrut till Ängelholm inför tisdagens match. Jonas Ahnelöv menar att det varit en bra turné för laget så här långt.

-Vi har sovit här i Ängelholm och tränat här idag. Man har även kunnat passa på att få lite vila och verkligen kunna ladda upp för morgondagen. Det blir många mil i buss under en sådan här turné, men annars är det ganska lugnt. Vi bor bra och allt är bra runtomkring så vi har inget att klaga på, säger Ahnelöv om resan.

Avslutningsvis, hur många mål gör Jonas Ahnelöv under tisdagskvällen?
-Två!

Richard Brasar