David vill se kaptenen fira
Publicerad: 2019-10-16
I morgon torsdag flyger David Rundqvist och hans lagkompisar till Luleå. David tror att det kommer bli en ganska tillknäppt tillställning. – De bjuder inte på nåt så det blir en tuff bortamatch.

Med 164 mil tur och retur är David glad att laget flyger från Borlänge till Luleå.
– Det innebär nog piggare ben och huvuden än efter en så lång bussresa.
Den unge centern menar att det förväntade topplaget Luleå inte kommer släppa till särskilt många målchanser.
– Vi kommer att få kriga för allt.

Luleå favorit

Just nu ligger Luleå på sjunde plats i tabellen och Leksand, med fem poäng mindre, på en tionde. En rad förluster, särskilt på bortaplan, gör att Luleå måste ses som favorit, eller?
– Det är klart att det märks att vi förlorat. När man vinner flyter allt bara på och nu är det lite tyngre. Men det är viktigt att vi tänker positivt och att vi spelar noggrant. Ingen gör ett bättre jobb om det är deppigt, säger David som själv vill bidra med energi till laget.
Han påminner om att det är en lång säsong och att det kommer förluster för alla lag.
– Det gäller bara att bryta trenden. När det gick bra i början av säsongen var det många som började prata om SM-guld. Och nu är det mörkare rubriker, säger David som tycker att det gäller att inte rusa iväg åt något håll.

Vilken match har varit bäst hittills?
– Premiären var något extra. Vi hade gått och väntat länge på den matchen och så blir det så kul. Vilken inramning och vilket drag på läktarna från tifot inledningsvis till slutsignal, säger David glatt.
Han får också svara på vilken som varit värst.
– Förlusterna! Växjömatchen är jag mest missnöjd med, eftersom vi inte alls kom upp i standard. I de andra har vi varit en liten bit ifrån men ändå spelat bra. Det är ändå något att bygga på.

Tillbaka i SHL

David har tillbringat de tre senaste säsongerna i Hockeyallsvenskan men är nu tillbaka i SHL. Han kan inte komma på någon större skillnad mot senast han var i högsta ligan, men tycker att det fortfarande är en annan värld än Hockeyallsvenskan.
– Det går fortare, alla ligger mer rätt i banan och du har inte lika mycket tid, säger tjugosexåringen.
Hans personliga målsättning i år är att etablera sig som SHL-spelare.
– Senast var jag för ung. Jag var nog inte mogen mentalt och lite för försiktig. Nu vill jag bli en betydelsefull spelare för mitt lag, säger David som är inne på sin andra säsong i Leksand.

Ritola avgör

Trots bara en inspelad poäng på bortaplan ser David framför sig en seger i morgon. Och att Mattias Ritola gör det matchvinnande målet.
– Han kommer säkert att avgöra och gladast blir Martin (Karlsson). Martin kommer fira segern med att hoppa in i plexit. Hans patenterade målgest, avslutar David med ett stort leende.

Katharina Dalmalm