Lang både krigare och lirare
Publicerad: 2019-12-28
Oskar Lang gjorde återigen en strålande match i derbyt mot Brynäs. Det blev ett mål och två assist och han blev vald till både matchens krigare och lirare. – Det var skönt att äntligen få utdelning.

I andra perioden fick Brynäs Jonathan Sigalet fem plus match för en ful armbågstackning på Fredrik Forsberg. Inledningsvis sjönk tempot i Leksands powerplay.
– Ja, det gick ner lite. Tyvärr brukar det bli så, förklarar Oskar. När det återstod några sekunder fick Oskar chansen att höja tempot och då satt 2-1.
– Det kändes bra. Och så roligt för Emil (Heineman) att få assistpoäng, säger Oskar glatt om juniorens insats.

Bättre powerplay

Oskar låg bakom mycket i kvällens match. Han assisterade till Lucas Nordsäters 1-1 och sen till kvällens andra powerplaymål där Patrik Zackrisson gjorde matchavgörande 3-2. Varför har det blivit bättre utdelning i numerärt överläge de senaste matcherna?
– Vi har ändrat en del. Försöker spela lite enklare. Att tänka mer fem mot fem, säger Oskar.

Nervöst värre

Sista minuterna blev ruggigt spännande i ett fullsatt Tegera. Brynäs plockade ut målvakten och tryckte på rejält. Var Oskar nervös?
– Nja, mer fokuserad på spelet. Det är klart att jag var lite orolig eftersom vi i flera matcher spelat bra, men det tippat över till motståndarna ändå, säger forwarden.
Oskar tillägger att han tror att det var värre för oss på läktaren. När Martin Karlsson gör 4-2 i tom bur kan både laget och arenan jubla.
– Ja, då kunde man verkligen andas ut.

Matchens krigare igen

Oskar har inte bara en strålande dribblingsförmåga, han ger sig inte heller. Något som gett honom utmärkelsen matchens krigare många gånger i höst.
– Jo, det har väl blivit en tre fyra stycken. Varför? Jag vill alltid jobba hårt. Och sen är jag väl rätt jobbig att möta, förklarar Oskar.
Han tycker att det är ett fint kvitto att få utmärkelserna. Att det inspirerar till att fortsätta att kämpa på. Eftersom Oskar även spelar boxplay blir det mycket istid (idag 18 minuter)på en match.
– Vi har spelat tre backar ett tag i boxplay, men får se om vi ska justera det till nästa match. Det märks att de andra lagen börjat läsa sönder det, säger Oskar som håller med om att SHL-lagen är väldigt duktiga på special teams.

Vad kommer du att minnas mest från den här matchen?
– Den fantastiska inramningen och att det var ett roligt derby. Och framför allt att vi vann!

Katharina Dalmalm