Tre spelare förlänger - två lämnar
Publicerad: 2019-06-03
Damlaget
Leksands IF har förlängt kontraktet med forwarden Hanna Sköld samt backarna Annie Silén och Hannah Thyr som båda flyttas upp från juniorlaget. Samtidigt står det klart att backarna Sofia Engström och Maja Nyhlén-Persson lämnar Leksands IF.

Hanna Sköld

Hanna Sköld är fostrad i Avesta med Skogsbo SK som moderklubb. Efter de tidiga ungdomsåren i Skogsbo SK blev det spel i Avesta BK innan hon inför säsongen 2013-2014 anslöt till Leksands IF. Sköld har landslagsmeriter från två J18-VM samt ett A-VM för Sverige. Säsongen 2017/2018 valde Sköld att flytta söderut för spel i seriekonkurrenten Göteborg HC, men sejouren i Göteborg blev ettårig och inför den föregående säsongen var Sköld tillbaka i Dalarna och Leksands IF. Under förra säsongen stod Hanna Sköld för 21 poäng (8+13) på 39 matcher i SDHL samt fick på nytt förtroende i Damkronorna. Det nya kontraktet med Hanna Sköld är skrivet på 1+1 år.

Huvudtränaren för Leksands IF Dam, Lars Stenmark, om förlängningen med Hanna Sköld:
-Hanna är ett riktigt energiknippe med mycket hockey i sig. Hon är bra både offensivt och defensivt och har en hel del rutin. Hanna kommer att vara en väldigt viktig spelare för oss i vinter.

Hanna Sköld om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det känns bra att stanna i Leksands IF. Jag hoppas att truppen kommer att fyllas på och att det blir en stark grupp i vinter. Beslutet att stanna känns helt rätt för mig. Jag ser fram emot säsongen.

Annie Silén

Annie Silén kommer ursprungligen från Stockholm och har Segeltorps IF som moderklubb. Till Leksands IF kom hon från AIK inför den förra säsongen, och gjorde under vintern 7 poäng (4+3) på 15 matcher från sin backposition i föreningens lag i DamEttan Västra. Debuten i SDHL kom redan säsongen 2017/2018 då hon gjorde fyra matcher för AIK i den högsta serien. Förutom klubblagskarriären har Silén även meriter från tre turneringar med Stockholm i Stålbucklan, där det under dessa blivit en guldmedalj och en bronsmedalj. Det nya kontraktet med Annie Silén gäller över de två kommande säsongerna.

Huvudtränaren för Leksands IF Dam, Lars Stenmark, om förlängningen med Annie Silén:
-Annie besitter mycket stor potential. Det är en ung spelare född 2002, som kommer att utvecklas mycket i vinter. Det ska bli spännande att se henne under säsongen.

Annie Silén om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Jag har tränat en hel del med a-truppen under den förra säsongen, och jag har fått fina förutsättningar att utvecklas i Leksand. Nu när jag får chansen i representationslaget får jag chansen att lära ännu mer av de äldre i laget för att förhoppningsvis ta stora steg och utvecklas vidare. Det känns som en härlig utmaning för mig. Vi kör riktigt hård träning nu, så det känns som att vi kommer att ha bra förutsättningar i vinter.

Hannah Thyr

Hannah Thyr, med Tierps HK som moderklubb, kom till Leksands IF inför säsongen 2016/2017 då hon anslöt från SHK HC. De tre senaste säsongerna har hon spelat i föreningens lag i DamEttan Västra, men flyttas alltså nu upp i a-truppen. På meritlistan har Thyr en guldmedalj i Stålbucklan från säsongen 2014/2015 där hon representerade Uppland. Hon har även ytterligare en turnering i Stålbucklan med Uppland, samt har spelat två turneringar för Team Väst i regionsturneringen för U18-spelare. Det nya kontraktet med Hannah Thyr gäller över den kommande säsongen.

Huvudtränaren för Leksands IF Dam, Lars Stenmark, om förlängningen med Hannah Thyr:
-Hannah har en stor drivkraft och ger alltid sitt allra yttersta. Den kommande säsongen blir lite av ett läroår i SDHL för henne, och det ska bli intressant att se hennes utveckling.

Hannah Thyr om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det ska bli riktigt spännande. Jag vill utvecklas vidare både som spelare och person och jag är glad att få göra det i Leksands IF. Jag har alltid drömt om, och kämpat för, att få spela i den högsta ligan och det ska bli väldigt roligt och lärorikt.

Två spelare lämnar

I mitten av förra veckan blev det klart att backen Maja Nyhlén-Persson lämnar Leksands IF för spel i Brynäs. Idag blev det även klart att backen Sofia Engström väljer att lämna Leksands IF inför den kommande säsongen. Leksands IF tackar såväl Maja som Sofia för deras tid i föreningen och önskar de all lycka inför den kommande säsongen.

Richard Brasar