Olsson Trkulja glad över segern
Publicerad: 2020-10-17
Leksands forward Daniel Olsson-Trkulja ser riktigt nöjd ut efter segern mot Rögle. – Sett över 60 minuter är vi lite bättre spelmässigt, men de är giftiga och skapar lägen av ingenting.

Topplaget Rögle var på besök i Tegera Arena och visade gång på gång att Daniel hade rätt. De skapade många vassa målchanser och var effektiva i sitt spel. Efter att Peter Cehlárik gjort 1-0 tog Rögle över och gick ifrån till 1-2.
– Men vi kände att vi inte var sämre än dom. Om vi bara fortsatte spela så skulle vi lyckas trycka in en puck, menar Daniel.
Och han fick rätt. Med halvminuten kvar av andra perioden gör Emil Heineman sitt livs första SHL-mål till 2-2. Ett viktigt mål för Emil, men även för laget.
– Vi måste ju ha mer än tre spelare som gör mål, säger Daniel och syftar på den skickliga förstalinan.
Han påpekar att de är några stycken som fortfarande väntar på sitt första mål för säsongen.
– Jag har varit nära, även idag hade jag flera chanser. Vi spelar bra i vår lina men för att vara helt nöjda måste en puck sitta, säger Daniel som spelade ihop med Nils Åman och Oskar Lang igen.

Mer kreativ roll nu

Daniel inledde säsongen i fjärdelinan och han berättar att det är något helt annat att nu spela i tredje.
– I fjärde hade vi väldigt tydliga direktiv från tränarna på hur vi ska lira. Nu är det mer offensivt, säger Daniel som hellre vill spela så.
Förra säsongen spelade han skadad i ca fem månader och han tycker att det hämmade kreativiteten på isen.
– Jag kunde inte gå för fullt. Och smärtan påverkade livet vid sidan av också. Nu har jag så mycket bättre tryck i benen, säger Daniel glatt.

Vem skulle du välja till matchens lirare idag?
– Det är svårt att förbigå Jon efter det sista bytet han gör, säger Daniel med ett stort leende.
Ett liknande leende syntes hos Jon Knuts efter att han satt segermålet till 3-2 efter drygt fyra minuter av övertiden. Leksand hade klarat av ett boxplay och Jon Knuts hade uppoffrande täckt flera skott.
– Att han sen har kraft att orka kontra, säger Daniel imponerat om Jons insats.
Oskar Lang, som suttit utvisad, hann vara inne 10 sekunder innan han passade fram till Knuts första mål för säsongen.

Vad var det bästa med den här matchen?
– Att vi hade fyra kedjor som får bra tryck. Att vi hämtade upp underläget och kvitterade. Och att vi tog två poäng, avslutar Daniel.

Katharina Dalmalm