Seger mot Göteborg
Publicerad: 2020-10-03
Damlaget
Efter två tunga uddamålsförluster blev det seger för damlaget. Göteborg besegrades på bortaplan med 5–3. – Det var väldigt skönt att vinna, trots att vi inte riktigt gjorde en bra match, säger Moa Viklund.

Det svängde hit och dit i Angereds Arena i eftermiddags. Till slut var det Leksand som drog det längsta strået och plockade hem samtliga tre poäng. Kanske extra skönt eftersom laget hade med sig två sådana där riktigt sura uddamålsförluster från förra helgen.
– Sådana förluster är de som tar hårdast. Och i dag spelade vi inte på topp och var inte riktigt nöjda med matchen, så det kändes extra skönt att vi vann, säger anfallaren Moa Viklund.

Satte chanserna

I början av matchen var det dock jämnt mellan lagen och efter 20 spelade minuter stod det 2–2. Men i den andra perioden vred de blåvita upp insatsen några snäpp och när den tog slut hade Leksand gått fram till 4–2.
– I pausen sa vi att vi måste upp några nivåer och kämpa hårdare. Det gjorde vi, samtidigt som vi satte chanserna vi fick.
I tredje känns det som de kommer tillbaka igen?
– Ja, men Göteborg är bra. De är ett skridskostarkt lag med kämpaglöd. Det gäller att vara på topp hela matchen, för de ger aldrig upp.
Att Leksand kunde hålla undan tycker Moa Viklund handlar om att de spelade enkelt och därmed hade kontroll på matchen. Men förutom de tre poängen tycker hon kanske inte att det fanns så mycket att lyfta fram från den här segern.
– Jag är extra nöjd med att vi vinner trots att vi inte gör en bra match. Det är också en styrka tycker jag.

Fem blåvita målskyttar

Leksand hade fem olika målskyttar i dag och de tre första målen gjordes av spelare som gör sitt första mål för säsongen.
– Det är alltid kul när alla gör poäng och alla spelare kan vara farliga. Så det är så klart positivt att så många som möjligt gör mål eller en assist.
När den här intervjun görs har laget precis satt sig på bussen som ska föra dem till Jönköping där morgondagens match mot HV71 ska spelas. En tuff uppgift om man ska tro Moa Viklund.
– Vi måste spela disciplinerat och följa vår gameplan. HV71 är generellt ett bra lag: de har bra spelare, bra speed och en bra målvakt. Vi måste göra en toppmatch.

Matchen mot HV71 spelas i morgon söndag 15.30 i Husqvarna Garden och visas på SVT1 och SVT Play.

Elisabet Wahl