"Snabbare, smartare, bättre"
Publicerad: 2021-04-12
Klar seger för Örebro i går. Nu är det blåvita siktet inställt på ett snabbt utjämnande i kvartsfinalserien. – Ingen är nöjd med gårdagen, vi vill alla visa att vi kan bättre, lovar den stabile LIF-backen Mirco Müller inför kvällens hemmamatch.

Han hann med 13 matcher och sju poäng i grundserien innan det under söndagseftermiddagen var dags för honom att göra debut i ett svenskt slutspel.
– Det är alltid otroligt roligt att få uppleva ett slutspel, och jag tycker att vi som lag verkligen har gjort oss förtjänta av det i år. Sen är det så klart ett speciellt slutspel med tanke på hela pandemisituationen, men det är ju lika för alla. Det hade varit underbart att få spela inför fullsatta läktare, och jag unnar verkligen våra fans att få se ett slutspel på plats, men nu är det som det är. Det viktiga är ju ändå självklart allas hälsa och att vi alla gör allt vi kan för att bli av med den här pandemin, menar Mirco, vars lag alltså förlorade kvartsfinalseriens öppningsmatch med klara 1-6.
– Det var ingen bra insats, det är vi medvetna om. Örebro gjorde det bra, och samtidigt hade vi lite dålig skärpa i vårt spel. Vi kommer att behöva spela snabbare, smartare och bättre i kväll för att vinna matchen. Jag tror att det är viktigt att vi är det lag som sätter mest press, redan från start.

Mirco ser en tuff och jämn match framför sig, och är för egen del inställd på att lägga mycket energi på att sätta stopp för Örebros vassa kontringar.
– Jag tycker väl att det gick okej för egen del i går, men även jag måste höja mig några snäpp så klart. Vi måste tighta till försvarsspelet överlag. Örebro är ett skickligt lag, men vi borde kunna läsa av dem bättre än vad vi gjorde i går.

Känner du av några slutspelsnerver?
– Nja, jag blir väldigt sällan nervös, men däremot kan det vara så att vi omedvetet hade nån liten anspänning inför gårdagens match. En premiär är alltid en premiär, och jag tror att vi alla tycker att det är skönt att den första matchen är spelad, säger Mirco efter måndagförmiddagens frivilliga värmning.

Vad väntar nu, timmarna fram till nedsläpp
– Först lunch och sen ska jag bara ta det lugnt hemma, inget revolutionerande direkt, haha. Kanske hinner jag med en liten tupplur också, innan det är dags att åka till hallen och tagga till.

Vad tror du att du säger till dig själv efter kvällens match?
– Bra fråga. Förhoppningsvis att vi gjorde en riktigt bra match och att det känns skönt att det står 1-1 i matcher.

Kvällens match avgörs med start klockan 19.00 i Tegera Arena.
Kom ihåg att du som supporter kan ge laget ditt stöd genom att köpa Kvartsfinalpaketet:
BOKA DITT KVARTSFINALPAKET HÄR

Elin Broman