Seger i damernas första träningsmatch
Publicerad: 2017-08-15
Damlaget
Det blev en stabil vinst för damlaget i säsongens första träningsmatch. Brynäs besegrades med hela 4–0. – Det kändes som vi hade matchen hela tiden , säger tvåmålsskytten Madde Hall.

I och med kvällens träningsmatch mot Brynäs har damernas säsong äntligen dragit igång. Anfallaren Madde Hall berättar att det var en hel del känslor inför matchen.

– Ja, de var pirrigt och samtidigt väldigt roligt såklart. Jag kände mig trygg, för jag vet att vi kört på bra med sommarträningen.

Vad pratade ni om inför match?

– Att vi skulle försöka tänka på vår spelidé och köra på det sätt vi tränat på. Och sedan att vi skulle gå ut och ha roligt och visa att vi vill vara med.

Det började riktigt bra både för Leksand och för Madde Hall. För när första perioden var slut ledde de blåvita med 3–0 och två av målen kom just från hennes klubba.

– Det första målet kom efter att Brynäs försökte skicka ut pucken i rundeln. Jag fångade upp den och sköt. Alla de andra gjorde ett bra jobb framför mål, så skottet gick in.

Och det andra målet?

– Det var lite mer grishockey kan man säga. Vi hade bra tryck på den och sköt ett skott, sedan blev det retur på retur på retur och till slut var jag sist på pucken när den gick in. Det var ett grötmål, men de räknas de också.

I andra perioden utökade Leksand ledningen till 4–0, ett resultat som stod sig matchen ut. Madde Hall tycker att resultatet speglade matchen, men att hon och de andra kanske borde satt någon puck till.

– Det är lite som det alltid är mot Brynäs, deras målvakt Sara Grahn räddar dem rätt mycket. Sedan kanske vårt spel inte var hundraprocentigt, men det kan man inte riktigt begära i en första träningsmatch.

Hur långt var det här spelet från det spel ni ska ha när SDHL drar igång?

– För vår egen del tycker jag vi spelade bra. Det är klart vi ska upp några snäpp, men det var absolut en bra start på säsongen. Jag tycker vi ska vara nöjda.

Vilka av dina lagkamrater imponerade på dig i dag?

– Det var många som var bra, men jag vill nämna Alva Johansson. Hon gjorde ett riktgt bra jobb och är en krigare som alltid vill framåt. Men som sagt, det var många som skötte sig riktigt bra.

För damerna återstår nu fyra träningsmatcher innan SDHL drar igång den 9 september:

• 26/8 Leksands IF-MODO Hockey
  • 27/8 Leksands IF-MODO Hockey