Stötta Leksands IF genom Gräsroten
Publicerad: 2018-08-28
Ungdomshockey
Genom att registrera Leksands IF Ishockey som sitt favoritlag hos Svenska Spel, kan leksingar runt om i landet på ett enkelt sätt hjälpas åt att stötta ungdomsishockeyn i Leksands IF. – Detta är såklart ett fantastiskt bidrag till vår ungdomsverksamhet. Det ger oss möjlighet att driva och utveckla verksamheten vidare, säger Andreas Hedbom, ordförande, ideella föreningen.

För att stödja svensk idrott har Svenska Spel lagt undan ett stort antal miljoner kronor som årligen ska gå till landets idrottsföreningar och dess ungdomsverksamhet.
Hur pengarna fördelas bestäms av hur populära lagen är hos de som spelar. När man spelar med spelkortet, som är obligatoriskt, anger man nämligen samtidigt sitt favoritlag. När detta sedan sammanställs i slutet av säsongen, får de lag med flest (och mest) spelande supportrar också störst andel pengar.

Glöm inte att göra ditt val!

Vid förra utbetalningen fördelades 50 miljoner kronor på totalt 8 190 föreningar inom 71 olika idrotter.
Till Leksands IF Ishockey gick alltså 42 177 kronor.
Värt att notera är att denna utbetalning, för Leksands del, inte gällde en hel säsong, eftersom Gräsroten inte tillämpas i SHL.
Men om man exempelvis tar den blåvita toppnoteringen från 2014/2015 (1 071 788 kronor) som exmepel, så förstår man vad vi leksingar tillsammans kan åstadkomma under en hel säsong.
Skillnaden mellan drygt en miljon och 42 177 kronor, är naturligtvis enorm, och tillskottet som Gräsroten ger till Leksands IF Ishockey är väldigt värdefullt för hela föreningen.
Kom därför ihåg att göra ditt val hos Svenska Spel, redan i dag.
Vad som än krävs, vi gör det tillsammans!

Gör ditt val här

Observera att du måste registrera dig igen, även om du var registrerad förra gången laget spelade i HockeyAllsvenskan!

Claes Thirus