Johansson inför MODO hemma
Publicerad: 2019-03-19
Onsdagens avslutande omgång av Slutspelsserien avgör om det blir Leksand eller Västerås som tar hem seriesegern, och därmed också en plats i PlayOff till Direktkval till SHL. – Vi har skaffat oss bästa tänkbara utgångsläge. Nu ska vi se till att göra någonting riktigt bra av det, lovar backen Filip Johansson inför hemmamatchen mot MODO.

Efter fyra raka segrar är det under onsdagskvällen alltså dags att avsluta Slutspelsserien med en hemmamatch mot tabellfyran MODO.
Inför onsdagens omgång toppar Leksand tabellen, en poäng före tvåan Västerås, som i sin tur ställs mot Karlskrona på hemmais.
Tar Leksand 3 poäng är seriesegern alltså ett faktum. Vid 2 blåvita poäng och en 3-poängare för Västerås, talar målskillnaden för Leksand. Och så vidare…
– Självklart är det riktigt skönt att veta att vi har allt i egna händer, gör vi bara det vi ska så är vi vidare, menar Filip, vars lag närmast kommer från måndagens förlängningsseger i Karlskrona.
En seger som kom efter en insats som Filip rankar som lagets sämsta i Slutspelsserien.
– Vi gjorde väl ingen toppenmatch direkt. Visst gjorde vi många mål, men samtidigt släppte vi in alldeles för många också. Jag tycker att vi spelade lite tafatt och det kändes som att vi uppträdde lite slött och slarvigt på isen. Vad det beror på vet jag inte, men jag kan lova att det kommer att bli allt annat än tafatt på isen mot MODO i alla fall!

Onsdagens motståndare har oavsett seger i matchen, ingen möjlighet att ta hem seriesegern, och vet med andra ord på förhand att matchen är deras sista för säsongen.
– Men att säga att de inte har något att spela för tycker jag är lite fel. MODO har nog slutspels- och kvalminnen från oss som gör att de är lite extra revanschsugna på att sätta stopp för oss nu, och självklart vill de avsluta säsongen med en seger.

Hur sätter ni stopp för det?

– Bortsett från matchen mot Karlskrona tycker jag att vi har visat upp ett riktigt bra spel här i Slutspelsserien. Vi har spelat disciplinerat och hittat vägar att vinna. Kan vi bara behålla fokus och göra allt för att vinna varje närkamp, tror jag inte att MODO kan stoppa oss, menar Filip, som själv inte känner av några kvalnerver än så länge.
– Visst är det en otroligt rolig och spännande tid på året, men jag är nog ganska lugn av mig faktiskt, i alla fall så länge jag slipper sitta på läktaren och titta, haha. Just nu känner jag mig bara riktigt förväntansfull och sugen på att spela.

Filip erkänner att han har sneglat lite på det som kan vänta längre fram, men säger att han försöker att leva efter den klassiska "en match i taget."
– Det är ingen idé att sväva iväg, och dessutom är det så fullt upp med matcher hela tiden nu, så man hinner egentligen inte tänka på så mycket mer än närmaste match. Det enda jag ser framför mig nu är att vi ska vinna morgondagens match och att den inte får bli säsongens sista. Visst gick det lite trögt för oss fram till jul, men jag tycker att vi har visat nu på slutet vad som finns i den här gruppen. Vi tror på det här och vill spela många matcher till.

Filip Johansson hyllar Mattias Ritolas insats i matchen mot Karlskrona, men tror att det blir en back som kliver fram och avgör onsdagens möte.
– Daniel Gunnarsson hade en riktig bomb i sista matchen i grundserien, så han kan nog skicka på en missil nu med, tror Filip, som avslutar med att skicka en hälsning till fansen:
– Det vore verkligen jättekul om så många som möjligt kom till arenan och stöttade oss. Att spela en match med den fantastiska inramning som våra fans brukar bjuda på är helt underbart, och ert stöd på läktaren kommer definitivt att vara till stor hjälp i den här viktiga matchen.

Fristads Hockey Challenge

Biljetter till onsdagens match