Lindsay Agnew efter förlusten mot LHC
Publicerad: 2021-09-25
Damlaget
Leksand föll med 0-1 i lördagskvällens SDHL-match mot Linköping hemma i Tegera Arena. Lindsay Agnew, som blev utsedd till matchens lirare, är nöjd med lagets arbetsinsats trots de uteblivna poängen och ser fram emot revansch imorgon söndag.

Damlaget hade siktet inställt på att revanschera föreningen efter herrlagets förlust mot Linköping tidigare under lördagen, men efter en jämn och tät match föll Leksand även i SDHL-sammanhang under lördagskvällen då segersiffrorna för östgötarna skrevs till 0-1.

-Vi kämpade och slet hårt där ute idag även om vi hade en liten dipp i den andra perioden, men arbetsinsatsen var bra. Man måste ju som bekant dock göra mål för att vinna hockeymatcher så den delen får vi rätta till inför morgondagens match, säger Lindsay Agnew efter matchen.

Hittills under SDHL-säsongen har laget stått för riktigt bra perioder stundtals i matcherna, men haft svårare att knyta ihop säcken vilket även återspeglar sig i resultaten och tabellsummeringen efter fem spelade omgångar. Detta är också något Lindsay Agnew och övriga spelare och ledare är inne på i diskussionerna.

-Vår tränare pratade om det inför matchen idag, att vi spelat riktigt bra förstaperioder på slutet men inte lyckats att hålla ihop det över 60 minuter. Vi måste få till spelet hela matcherna igenom för att nå framgångar, och imorgon får vi en ny chans att få till det så det är bara att blicka framåt, säger Agnew.

Ny chans imorgon söndag

Imorgon söndag står alltså Djurgården för motståndet med nedsläpp i Tegera Arena klockan 16:00, och i intervjun med Lindsay Agnew efter lördagens match är det tydligt att hon lyser av revanschlust då hon ofta återkommer till morgondagens hemmakamp.

-Vi spelade mot Djurgården i en träningsmatch för en månad sedan ungefär, och det var en tät och tuff match. Vi vill givetvis börja samla segrar och poäng, så på så sätt ser vi väldigt mycket fram emot morgondagen. Tävlingsnivån och jobbet i vår forecheck och backcheck idag, tillsammans med vår inställning till att täcka skott, tar vi med oss in i morgondagens uppgift. Målskyttet saknades idag, men vi ska se till att få in mer puckar på mål att jobba på, säger Agnew inför söndagens uppgift.

Första SDHL-säsongen för Agnew

Lindsay Agnew är ny för säsongen i Leksands IF, men hon har under inledningen av sin karriär skaffat sig en hel del rutin från spel på hög nivå då hon representerat såväl University of Minnesota och Boston College i NCAA, samt hunnit med en säsong i Vanke Rays i den ryska ligan. SDHL-spel är således en ny erfarenhet för den 23-åriga kanadensiskan och hittills har det varit en positiv sådan menar hon, trots att hon fortfarande väntar på sitt första poäng i ligan för egen del.

-Hittills har jag verkligen gillat att spela i SDHL, det är en liga med väldigt många skickliga spelare. För min del har det såklart dock varit frustrerande att inte ha producerat några poäng än, men jag har ändå fått till det spelet jag vill bidra med på isen. Om jag fortsätter jobba på det viset och få in ännu fler puckar mot mål kommer målen och poängen komma även för egen del, avslutar Lindsay Agnew.

Richard Brasar