Ritola om lagets lyckade säsong
Publicerad: 2021-03-29
Mattias Ritola och hans lagkompisar har överträffat de flesta Leksingars förväntningar i år. Leksand slutar till sist på en tredjeplats i SHL. Det är en stolt forward som konstaterar att vinsten mot Malmö räckte för att säkra placeringen. – Sett över hela året förtjänar vi det här.

Mattias gör helt rätt i att vara stolt över lagets prestation. De avslutar med åtta raka segrar och har över året vunnit över samtliga lag i ligan.
– Det är en fantastisk känsla! Vi startade säsongen med mycket nytt, både i tränarsstaben och så. Från dag ett har alla anammat det Björn (Hellkvist, huvudtränare) säger.
Mattias tillägger att det nog inte var många som trodde på att laget skulle sluta så högt upp.
– Att sluta trea är en stor bedrift. Vi har bevisat att vi är så här bra.

Vad tycker du har varit det bästa med säsongen?
– Allas utveckling! Vi har alla lagt ner det arbete som behövs. Och vi har gjort det dagligen, tycker Mattias som gillar hur laget trivs med varandra både på och av isen.
Mattias har haft en, som han själv säger, bökig säsong med mycket skadefrånvaro. Men ingen har kunnat ta miste på den spelglädje och fina teknik trettiofyraåringen visat upp sen han kom tillbaka från rehab.
– Jo, det har varit fantastiskt kul när alla strävar åt samma håll så här, tycker Mattias.

CHL en av belöningarna

Tredjeplatsen innebär spel i Champions Hockey League, en turnering mot andra topplag runt om i Europa.
– Det är fantastiskt kul för föreningen och för alla fans. Vart jag skulle vilja åka på bortamatch? En trevlig resa till Italien vore väl inte fel, säger Mattias med ett stort leende.

Vinst mot Malmö

Vänta…det spelades ju en match också. Det blev vinst mot Malmö med 4-1.
– Vi gör en stabil match sett över 60 minuter, säger Mattias.
Nils Åman gjorde två assist och ett tjusigt mål i friläge och fick som belöning utmärkelsen Matchens Krigare. Marek Hrivík gjorde det matchavgörande 2-1 i powerplay. Marek fick pucken i egen zon och tog sig på egen hand in i Malmös. Väl där satte han bestämt pucken i mål. Mycket vackert!
– Det går inte att komma ifrån att prata om Marek. Jag håller honom som ligans bästa spelare. Vad jag tycker om målet? Haha, jag blir inte chockad längre, men oj så snyggt, säger Mattias imponerat.

Hrivík viktig och bäst

Mattias anser att Marek är den bäste spelare han sett i SHL under alla sina år i ligan.
– Det är klart att han betytt mycket för att det gått så bra i år. Marek kan bryta alla mönster och han visar en enorm styrka, säger Mattias.
Marek Hrivík har fortfarande möjlighet att vinna poängligan i SHL (trots färre matcher spelade än de andra i toppen). Men alla poäng och all istid har inte gjort att Marek visar upp några divalater i omklädningsrummet.
– Nä absolut inte. Du har väl sett hur hårt han jobbar på isen, säger Mattias bestämt på den dumma frågan om all framgång gjort Marek dryg.

Stabilt försvarsspel

En annan viktig del av Leksands framgång är det stabila försvarsspelet. Man avslutar med sex raka matcher utan att släppa in något mål i numerärt underläge. Och man har gjort tre mål framåt istället.
– Boxplay är en viktig del för att vinna matcher. Det känns bra att komma in i slutspelet med den känslan, säger Mattias.
På de senaste fyra matcherna har målvakten Janne Juvonen släppt in totalt tre! mål. Så alla Leksingar får hålla tummarna för att den trenden håller i sig i slutspelet.

Snart slutspel

Om ungefär två veckor drar alltså slutspelet igång. Tredjeplatsen ger hemmaplansfördel inledningsvis. Finns det något lag som Mattias helst möter i kvartsfinal?
– Nä, ska man gå långt måste man kunna slå alla lag, säger Mattias diplomatiskt.
Under säsongen har hans lag besegrat många lag som man tidigare ”haft svårt för”. Mattias förklarar varför Leksand vunnit mot även dom i år. – Oavsett vem vi möter så gör vi samma sak. Och vi gör det tillsammans!

Tack för intervjun och för en fin säsong.
– Tack själv, men det är inte över än, säger Mattias som verkar vilja spela hockey långt in i maj.

Katharina Dalmalm