Knapp förlust i match 1
Publicerad: 2019-03-20
J20, Slutspel
– Stundtals spelade vi helt okej, men vi gav bort matchen i den första perioden tyvärr. Det säger målskytten Nils Åman efter att J20 förlorat med uddamålet i onsdagens åttondelsfinal (match 1:3) borta mot AIK.

För leksingarna fick en minst sagt tuff start på matchen. Efter endast 48 sekunders spel spräckte AIK LIF-målisen Jakob Hellstens nolla, och drygt två minuter senare utökades hemmaledningen till 2-0.
– Jag vet inte vad jag kan säga mer än att vi inte var med från start, vi var inte påkopplade tyvärr. Vad det beror på vet jag inte, kanske var det lite nerver som spelade in, menar Nils, som ändå fick in en reduceringspuck innan paus.

Men närmare än just reducering kom inte Leksand i denna match. Leksingarna skulle komma att reducera ytterligare två gånger innan matchen var färdigspelad, men någon kvitterings- eller ledningspuck fick laget inte i nätet denna gång.
– Nej, vi kom inte upp i nivå tyvärr. Jag tycker att vi slarvade för mycket och vi var inte tillräckligt heta när vi fick våra lägen heller. Stundtals spelade vi bra, men sett över tre perioder kan vi absolut bättre än så här, menar Nils, vars lag nu måste vinna fredagens returmöte i Leksand för att få till en tredje och avgörande match.
Den matchen spelas då på lördag klockan 12.00, också den i Leksand. Vinnaren är klar för SM-kvartsfinal.
– Det finns inget annat att vi ska vinna, till att börja med fredagens match. Vi är rejält revanschsugna, och spelar vi bara som vi ska är vi ett bättre lag än AIK.

Elin Broman