Förlust i sista gruppspelsmatchen
Publicerad: 2021-10-12
Leksands sista gruppspelsmatch i CHL slutade med en 0–3-förlust mot Fribourg. Detta innebär att det blåvita laget slutar tvåa i gruppen, vilket i sin tur gör att Leksand kommer att ställas mot någon av gruppettorna i det kommande slutspelet.

Matchen inleddes med ett powerplay för Leksands del efter bara nio sekunder, och bara några minuter senare kom nästa chans i numerärt överläge där dock båda tillfällena slutade i moll. Trots denna inledning så var det Fribourg som tog ledningen lite orättvist efter knappt tio minuters spel när Samuel Walser fint styrde in 1–0. Efter detta fick Leksand på nytt chansen att spela 5 mot 4, denna gång i totalt sex minuter innan den första perioden var över, men återigen så blev det inget mål framåt. Istället så blev det ett mål i baken efter att pucken oturligt studsat fel där Daniel Brodin kom fri och distinkt smällde in 2–0 med två minuter till pausvila. Trots 16 blåvita skott på mål var det alltså ett tvåmålsunderläge som Leksand fick bära med sig in i mittenakten.

I den första halvan av andraperioden var spelet en del fram och tillbaka där mestadels halvchanser uppstod. Periodens första riktigt farliga läge dröjde tills elva minuter var gångna när Oskar Lang fick pucken ren i slottet, men trots ett halvöppet mål fick han inte riktigt till skottet och målvakten kunde rädda. Fribourg kunde sedan utöka till 3–0 efter 14 minuter med ett snabbt anfall i powerplay där Jordann Bougro bara hade att skicka in pucken i en tom kasse. Innan den andra perioden var över kunde det även ha blivit 4–0 i numerärt överläge på nytt, men pucken tog i stolpen och därmed var underläget uppe på tre mål inför avslutningen.

Nästan direkt i den tredje perioden var Carter Camper en hårsmån från en tidig reducering när hans skott tog på toppen av axeln på hemmalagets målvakt. Leksand fortsatte sedan att trycka på framåt för att få in en puck och få lite närkontakt, men det där lilla extra fanns inte riktigt där ikväll. Med cirka tio minuter kvar av ordinarie tid chansade Björn Hellkvist med att ta ut Axel Brage och spela 6 mot 4 när Fribourg hade en spelare utvisad där det trots bra tryck inte blev någon utdelning. Därefter spelades i princip matchen bara av med några chanser här och där, vilket betydde att Fribourg vann med siffrorna tre mot noll. Lottningen för CHL-slutspelet sker på fredag.

På torsdag väntar hemmamatch mot Brynäs inför ett förhoppningsvis fullsatt Tegera Arena!

Arvid Yngvesson