Linnea Sjölund inför bortapremiären
Publicerad: 2018-09-21
Damlaget
I helgen åker Leksands damlag till Stockholm. AIK och Djurgården väntar i säsongens första bortamatcher. – Jag tror vi tar sex poäng, säger backen Linnea Sjölund hoppfullt.

Leksands damer har börjat sin SDHL-säsong riktigt bra: två klara vinster och en knapp förlust. Alla tre matcherna har dock spelats på hemmaplan, så när laget sätter sig i bussen på lördag för färd mot huvudstaden blir det bortapremiär.
– Jag tycker vår inledning av serien har varit väldigt bra. Vi har spelat hårt och kommit ur vår egen zon snabbt. I förlusten mot Linköping spelade vi inte riktigt som ett lag, så den är jag inte så nöjd med, säger Linnea Sjölund.

Tror på Armborg och Johansson

För motståndet i lördagens match står Djurgården, ett lag som inlett med tre raka förluster. Men det är inget lätt motstånd som väntar menar Linnea Sjölund. De blåvita får inte slappna av utan det gäller att ha snabba spelvändningar och pressa hemmalaget hårt i deras egen zon.
– De är ett jämt lag som spelar med hård press. Vi måste passa oss så de inte får snabba spelvändningar mot oss.
Och vad tänker du om AIK som ni möter på söndag?
– De har många starka och skridskostarka spelare och spelar också med hård press. Det gäller att vi ser upp i egen zon så att de inte får press på oss där.
Vilka av dina lagkompisar har sett extra pigga ut de senaste träningarna?
– Kajsa Armborg har sett vass ut och även Wilma Johansson.

"Många som är sugna på att göra mål"

Linnea Sjölund tror att det egna försvarsspelet kan bli en av de avgörande faktorerna under helgens matcher. Detta eftersom hon och de andra möter två anfallsstarka lag.
– De ska inte få någon chans att göra det, ja, helst ska de inte få komma in i vår zon överhuvudtaget. Det gäller att vi ligger högt på dem och bryter deras uppspel i mittzon.
Vad tror du om helgens poängskörd?
– Jag tror vi tar sex poäng. Vi har många som är sugna på att göra mål och vi har gjort många i de tidigare matcherna, så jag tror målen kommer att rulla in.

Matchen mot Djurgården spelas på Hovet 16.30 på lördag och matchen mot AIK spelas på Ritorp 12.30 på söndag.

Elisabet Wahl