Jule Flötgen inför matchhelgen
Publicerad: 2020-01-24
Damlaget
I helgen väntar dubbla hemmamatcher i Tegera Arena för damlaget. Imorgon lördag står Djurgården för motståndet, och på söndag kommer Linköping på besök. Vår tyska målvakt Jule Flötgen ser fram emot två starka laginsatser.

Laget har haft spelledigt sedan förra fredagen då man föll på bortaplan mot Brynäs med 5-3. Man gjorde dock en stark upphämtning och var inte långt ifrån att få med sig poäng därifrån, och Jule Flötgen ser tillbaka på en stark insats trots förlusten.
-Det var som vanligt en tuff match mot Brynäs. Trots resultatet gav vi aldrig upp i matchen och gav oss själva chansen att vinna ända in till slutet, så jag tycker ändå att vi gör en bra insats i Gävle.

Hård träning ska ge utdelning offensivt

Laget har haft en hel vecka på sig att förbereda sig på bästa sätt inför de kommande kamperna mot Djurgården och Linköping. Med tanke på Jule Flötgens målvaktsposition, och vad hon berättar om träningspassen, kan man tänka sig att hon har haft några riktigt svettiga timmar på isen under veckan.
-Vi har tränat mycket powerplay och boxplay under veckan och försökt att fortsätta nöta in mentaliteten att alltid gå hårt på mål. Mycket har handlat om målskyttet och se till att ta mycket avslut snarare än att slå en snygg passning för mycket, säger Jule Flötgen.

När det kommer till motståndarna Djurgården och Linköping finns det en viss revansch att utkräva, såväl resultatmässigt men kanske framförallt spelmässigt.
-Det kommer att bli två tuffa och täta matcher. Förra mötet med Djurgården gick inte alls som vi ville. Vi kom inte upp i vår riktiga standard då, och måste göra det bättre i det här mötet mot dem. Jag är säker på att vi kommer att bjuda på en bättre insats nu än senast och följa vår plan på ett bättre sätt. Vi möter två bra lag i helgen, men vi har definitivt chansen att ta två segrar under helgen, säger Jule Flötgen.

Upploppet kvar av grundserien

För Leksands del återstår endast 6 matcher av SDHL, och detsamma gäller för Linköping som man tampas med om sjundeplatsen i tabellen. Linköping ligger inför helgen två poäng före Leksand, och där bakom finns fortfarande ett visst hot från MODO som är sju poäng bakom på sin niondeplats. Jule Flötgen är medveten om vad laget behöver prestera för att plocka poäng under helgen, och ser fram emot avslutningen av serien.
-Det blir viktigt i båda matcherna att vi får ihop försvaret på ett starkt sätt, och tar vara på våra chanser. Vi ska se till att ta med oss det målskyttet vi tränat på under veckan in i matcherna och vara effektiva. Jag är riktigt förväntansfull inför helgens matcher och hoppas verkligen att vi säkrar slutspelsplatsen så snart som möjligt.

Vem tror du kliver fram och blir matchvinnare?
-Jag tror faktiskt inte att det är någon speciell spelare som kommer att göra det för oss i helgen, utan det kommer att handla om rejäla laginsatser från oss i båda matcherna som fäller avgörandet, avslutar Jule Flötgen.

Richard Brasar