Bichsel om vinsten mot Rögle
Publicerad: 2023-01-31
Det blev en klar seger för Lian Bichsel och hans Leksand nere i Ängelholm. – Vi gör en bra match och dominerar de första två perioderna, säger den unge backen.

Leksand gjorde två mål på sina första tre skott och i kombination med utmärkt defensivt spel blev det aldrig nervöst. Detta trots många boxplay och trots att backen Anton Lindholm fick matchstraff för sin brottningssekvens med Rögles Oskar Pettersson.
– Anton gjorde inte mycket så det borde inte varit ett matchstraff där, tycker Lian.
Han håller med om att det varit lite svårt att veta vilken nivå som gäller för utvisningar den senaste tiden.
– Det skulle ju vara bra med samma bedömningssätt, men samtidigt är det svårt för domarna och alla kan göra misstag, säger den artonårige schweizaren.

Spelade bra boxplay

Leksand spelade väldigt bra i egen zon och hemmalagets enda mål kom i tre mot fem. Lian gör ett stort jobb med att döda tiden i boxplay, men till slut lyckas Rögle reducera.
Framåt var Leksand effektivt och en av matchens stjärnor, Kalle Östman, gjorde två mål. Båda med assist av Lian.
– Ge Kalle pucken och han gör mål! Han hjälper laget enormt, säger Lian glatt.

Vad säger du om målen och dina assist?
– Vid det första försöker jag hålla kvar pucken i anfallszon och hittar sen Kalle och (Carter) Camper. 3-0 kommer av backspelspass på blålinjen och sen ser jag Kalle, förklarar Lian.
Han tycker att vinsten är viktigast, men visst är det roligt att göra poäng också.

Vad säger du om din egen säsong?
– Efter Junior-VM har det varit lite tufft att komma tillbaka och att få speltid, säger Lian som håller med om att det blir bättre och bättre med det defensiva spelet.

Varför vann ni ikväll?
– Det började med en bra träning och matchgenomgång i går. Sen tycker jag att vi följer spelplanen till hundra procent, samt att alla spelar bra.

Hemmamatch på torsdag

Enligt Lian ska laget göra samma sak för att vinna över Rögle även på torsdag. Då möts lagen i Tegera.
– Spelar vi så här kan vi vinna mot alla.
I övermorgon lär laget få ett starkt stöd, men Lian är också imponerad av Leksands bortapublik.
– Vi har alltid stort stöd, inte bara i Skåne utan överallt.

Katharina Dalmalm