Oskar vill nå tredjeplatsen
Publicerad: 2021-03-23
Vinsten över HV71 gör att Leksands tabellplacering ser ruggigt bra ut inför de sista två matcherna i seriespelet. Oskar Lang gillar vad han ser. – Nu siktar vi på topp tre, säger forwarden.

Oskar vet nämligen att bronsplatsen ger en plats i CHL nästa år förutom ett bra läge inför slutspelet.
– Det är klart att det lockar med bortaresor till Tyskland och så, säger Oskar. Han skrattar lite och tillägger att fansen nog inte heller tycker att en sån roadtrip vore fel. Leksand är ute på en inrikes roadtrip just nu. Ikväll Jönköping och på torsdag möter de Rögle i Ängelholm. Dalkarlarna verkar vara i bra form och trots att inte spelet klaffade helt blev det en klar seger mot HV71.
– Vi är inte på vår toppnivå, men kontrollerar matchen ändå, säger Oskar.

Hur är det att spela i ett lag som klarar av att vinna trots att ni inte spelar på max?
– Det är en trygghet. En trygghet i vår stabila defensiv och inte bara i egen zon utan över hela banan. Vi jobbar hårt för att ta tillbaka pucken så snabbt som möjligt. Har motståndarna inte pucken kan de inte göra mål, förklarar Oskar.
Han berömmer målvakten Janne Juvonen som fick fira sin hållna nolla med att sätta på sig Mashatten efter matchen,

Oskar frisk igen

Oskar har missat en del matcher på sista tiden på grund av sjukdom. En halsfluss som inte gett med sig har hållit forwarden hemma.
– Den kom tillbaka i omgångar, men nu hoppas jag att det är bra. Jag körde lite kortare byten för att orka spela med det tempo jag vill hålla, säger Oskar den Snabbe.
Han passade fram till backen Daniel Gunnarssons andra mål för kvällen.
– Två mål imponerar och så är Daniel stabil i defensiven.
Oskar berättar att Daniel fick lite extra tid i powerplay i tredje perioden.
– Ja, de ville ge honom chansen till ett hattrick. Det är inte så ofta man har det läget, säger Oskar.

Vad är roligast med att spela hockey just nu?
– Allt! Vi har vunnit mycket och det bara flyter på, säger Oskar som också spelat i Leksand när det inte gått lika bra.
– Ja, mina första seniormatcher var det året vi åkte ut mot Malmö. Det var tungt. Sen fick jag spela en hel del eftersom vi var i Hockeyallsvenskan.
Så för en juniors utveckling är det viktigt att vara i ett lag som går lagom bra?
– Jo, så är det. Det viktigaste för juniorer är att få spela mycket, säger Oskar och skrattar lite åt frågan.

Vet hur det känns för HV

Oskar är inne på sin sjunde a-lagssäsong i Leksand. En fin bedrift med tanke på att han bara är 24 år. Han har upplevt både 10 raka förluster, degraderingar och SHL-avancemang. Den unge värmlänningen vet alltså hur HV71-spelarna känner sig just nu.
– Man har ju varit i den sitsen och vet hur hemskt det är. De har ett bra lag på pappret, men de får det inte att funka på isen, säger Oskar allvarligt.

Att det går bra nu, ser du det som betalning för allt jobb du lagt ner i Leksand?
– Haha, Ja, det är något man strävat efter. Att vi ska spela så här bra och vara med och slåss i ett slutspel, säger Oskar som blir glad när han tittar på SHL-tabellen.

Katharina Dalmalm