Arntzen om match tre mot Mora
Publicerad: 2019-04-01
Målvakten Jonas Antzen blev inbytt när Mora ledde med 4-0 i Jalas arena. Det blev tillslut förlust med 2-5 men Jonas tycker inte att det finns någon anledning för fansen att oroa sig. – Det är snart en ny match och vi är revanschsugna.

Mora startade matchen i bättre tempo än tidigare och att det var mållöst var ett smickrande resultat för Leksand efter tjugo minuter.
– De hade rejält tryck hela första. Vi var nöjda med 0-0 men vi visste att de skulle köra ännu hårdare i andra, säger Jonas.
Han tycker att målvaktskollegan Axel Brage gjorde en strålande första period.
– Sen gör de 1-0 och 2-0 snabbt. Vi drar på oss några onödiga utvisningar och så blir det fyra snabba, förklarar den unge norrmannen.

Målvaktsbyte i andra perioden

Jonas fick byta av Axel i kassen sex minuter i andra. Hur mycket anade han att det skulle bli ett byte?
– Det gäller alltid att vara beredd, säger Jonas men menar att han och tränarna självklart diskuterat olika scenarier innan serien drog igång. Att det finns planer för de flesta situationer.
– Det är klart att det inte är ett roligt läge, men det är bara att hoppa in och göra sitt bästa, säger Jonas som inte släppte någon puck förbi sig eftersom 5-2 kom i tom bur.
– Jag fick inte så mycket att göra, men det är självklart roligt att få känna på pucken. Det var rätt länge sen jag stod i mål.
Brage har haft ett stabilt grepp om förstaspaden eftersom han varit så starkt bidragande till Leksands segersvit på tolv matcher.
– Brage har varit fantastisk så det har inte gått att vara missunnsam, säger Jonas glatt.
Och eftersom Jonas brukar höra till de som är mest nöjd med en vinst, oavsett om han står eller inte, tror leksandsif.se honom.

Smällar kommer

Att det blev förlust idag berodde mycket på att Mora spelade som ett SHL-lag och att det inte är lätt att besegra dem på bortaplan.
– Vi kan inte förvänta oss att vinna allt. Nån gång kommer man gå på en smäll. Och vi var inte på vårt bästa idag, säger Jonas som är tydlig med att det är hela laget och inte Brage som förlorade matchen.

Vad händer nu?
– Vi ska äta lite här, varva ner och åka hem till Leksand. Sen ska vi ladda för nästa match, säger Jonas.
I en sån här serie med tätt mellan matcherna blir det inte mycket tid att gräma sig över en förlust. Något som Jonas uppskattar. Och han och laget har inte gett upp något bara för att de förlorade den här matchen.
– Är du galen?! Det är klart vi inte har gett upp. Och med det skitbra stödet vi har på hemmaplan med våra fantastiska fans kommer det att bli så kul på onsdag!

Katharina Dalmalm