Immo inför MODO-matchen
Publicerad: 2019-01-18
– Vi måste hålla i intensiteten i spelet, och samtidigt spela med tålamod och nästan "tråka ut" MODO. Så låter den korta versionen av vad Tor Immo tror kan bli nyckeln till en hemmaseger mot MODO under lördagseftermiddagen.

I skrivande stund skiljer 2 poäng mellan sexan MODO (56) och åttan Leksand (54).
MODO kommer till spel med en 1-6-förlust (!) hemma mot AIK i bagaget, medan leksingarna har onsdagens 3-2-seger hemma mot Västervik som senast spelade match.
– Egentligen gjorde vi väl ingen jättebra match. Det var lite lojt stundtals, och samtidigt måste jag ge cred till Västervik som visade upp ett imponerande försvarsspel, menar Tor, vars lag genom Martin Karlsson avgjorde då 20 sekunder återstod av den tredje perioden.
– Det blev en riktigt dramatisk avslutning på matchen! Först ett jättehärligt mål av Martin Karlsson och sen efter det hade faktiskt Västervik två bra lägen att kvittera. Det var riktigt bra jobb från vår sida där, inte minst från Jesper Ollas som slängde sig och täckte skott.

Var du på isen?

– Oj, nej, knappast! I så där viktiga lägen är inte jag på isen, haha.

Leksand är nu uppe i fyra raka segrar på hemmais. Senast laget förlorade i Tegera Arena var den 14 december, hemma mot Oskarshamn.
– Det känns som att vi har hittat mer och mer rätt, och framförallt känns det som att de grejer som vi har jobbat med att ändra sedan Roger (Melin) kom in börjar sitta nu.

Som exempelvis?

– Det handlar om små detaljer som gör stor skilland i spelet. I korta drag kan man säga att vi har förtydligat det mesta, så att det inte finns utrymme för misstolkningar. Det känns bättre och bättre för varje match, menar Tor, som har gjort tre matcher sedan avstängningen.
– Det är samma där med, det går åt rätt håll. Första matchen, Tingsryd borta, var inte alls bra, men matchen i onsdags kändes bra. Jag spelade med Jesper Ollas och Lukas Enqvist och vi fick ett bra flyt i spelet tycker jag. Både Jesper och Lukas är riktigt bra i försvarsspelet, och sen försöker vi att spela kreativt i anfallszon. Man kan väl säga att vi spelar lite så som jag egentligen har spelat i hela mitt liv. Det behöver inte vara så flashigt i mittzon, det kan skickliga spelare som Lang och så hålla på med, haha.

Tor Immo förväntar sig att hans lag kopplar ett tidigt grepp om lördagens match.
– Det är vår hemmaborg och våra spelregler som gäller, och det är viktigt att vi visar det från start. Vi har alla chanser att klättra i tabellen, och ska göra allt för att göra det också.

Vem avgör?

– Det blir väl Daniel Gunnarsson. Som vanligt.

Biljetter till matchen hittar du här!

Missa inte heller damlagets match mot MODO. Nedsläpp 18.00

LIF-TV, inför lördagens matcher:

Elin Broman