Zackrisson tillbaka i segermatchen
Publicerad: 2021-01-12
Fjärde raka bortasegern och det trots att serieledarna Rögle tagit ledningen. Leksands lagkapten Patrik Zackrisson var tillbaka efter skada och han glad över vinsten. – Klart att det är en skön seger, speciellt när vi låg under med två mål.

Rögle tog alltså ledningen i första perioden, men Leksand gjorde ingen dålig insats.
– De gör mål på ett friläge och i powerplay. Vi är där, men skapar kanske inte riktigt lika många bra chanser som de gör. Det är bra att vi får in 2–1, säger Patrik om första perioden.
Rögle gick för 3–0 i slutet av första, men det är Peter Cehlárik som tjusigt stjäl pucken i offensiv zon. Han passar fram till Marek Hrivík som reducerar.
– Det målet ger oss energi, säger Patrik.

Fantastisk mittperiod

Leksand spelar, kanske, säsongens finaste hockey i andra perioden. Det hörs att lagkaptenen är nöjd och stolt över prestationen.
– Att spela så bra som vi gör, mot seriens bästa lag, ger energi.
Varför blir det så bra?
– När vi ligger rätt i positionerna och passningarna sitter på bladet. Och när vi känner oss trygga då blir det så här, säger Patrik som tycker att det ger självförtroende som i sin tur gör spelet ännu vackrare.
Martin Karlsson gör 2–2 nio minuter in i perioden. Ett mål Patrik utser till det snyggaste av de fem.
– Det är en fin passning från Marek till Martin. Efter att Marek, Foppa (Fredrik Forsberg) och Martin snurrat med Rögle i hörnet.

Ni låg alltså under med två mål mot serieledarna, men det verkar inte störa er?
– Vi har inte den gruppen som slutar kriga. Vi har inte haft några jätteförluster den här säsongen utan vi försöker att alltid följa vår matchplan. Den tror vi på, förklarar centern.

Hur var det för dig att vara tillbaka?
– Roligt! Klart det varit frustrerande att inte kunna spela, men det har gått bra för oss. Det är värre om det går tungt för laget. Då vill man vara med och bidra.

Bidrar med erfarenhet

Patrik var tillbaka som center i kedjan med Nils Åman och Emil Heineman. De två juniorerna har spelat fin hockey även utan Patrik, men visst var prestationerna idag ett snäpp högre?
– Det kan vara så att jag tar bort lite press från dom. Jag har ändå varit med ett tag och har mer erfarenhet. Så omedvetet kanske de kan slappna av lite mer. Och kanske får de mer speltid när jag är med och istid föder självförtroende, säger trettiotreåringen.

Två mål i tom bur

I tredje perioden försöker Rögle kvittera matchen till 3–3. Målvakten Janne Juvonen och hans försvarsspelare nollar skåningarna genom stabilt spel. Martin Karlsson och backen Daniel Gunnarsson gör varsitt mål i tom bur och fastställer resultatet till 2–5. Båda målen kommer från egen zon.
Har ni tränat prickskytte?
– Nä, haha, men vi har sagt att vi får skjuta om man känner sig trygg med det i det läget. Klart att det är en avvägning så att det inte blir icing, berättar Patrik.

Två lag som vill vara spelförande

Det är nog många som håller med om att det var en underhållande match i Ängelholm. Och visst måste det vara extra roligt att vinna mot serieettan.
– Rögle är ett offensivt lag som spelar frejdig hockey. De har tappat lite bredd i och med att de saknar några spelare. Det var det en del fysiskt spel, men framförallt är det två lag som försöker anfalla och skapa lägen och göra mål. Så jag kan tänka mig att det var roligt att titta på.
Nu väntar en bussresa till nästa bortamatch mot Linköping. Patrik tror inte att det blir svårt att ladda om till torsdag.
– Nä, vi vill vinna oavsett motstånd, säger Patrik som säkert inte har något emot fem raka bortasegrar.

Katharina Dalmalm