Nicole Hall inför derbyt mot Brynäs
Publicerad: 2019-10-22
Damlaget
I morgon onsdag är det derbydags för det blåvita damlaget. Då väntar Brynäs på bortaplan. – Det lag som kämpar mest och har mest vilja kommer att vinna, tror anfallaren Nicole Hall.

Nicole Hall tillhör utropstecken i damlaget den här säsongen. Trots att hon bara är 15 år spelar hon SDHL-hockey som hon inte gjort annat. Hon ligger på sjätte plats i den interna poängligan och har bara tre lagkompisar före sig i listan över målskyttar.
– Det har gått väldigt bra tycker jag. Jag hade inte direkt räknat med detta när jag började spela på den här nivån. Men det går så klart alltid att bli bättre, säger hon till hemsidan när vi pratas vid mellan två lektioner.
Precis som Tuva Kandell och Ida Karlsson som också tagit steget upp i a-laget den här säsongen går hon i nionde klass. Men de ganska stora åldersskillnaderna i laget har inte påverkat sammanhållningen.
– Nej, det tycker jag inte. Jag känner att jag kan prata med alla trots att jag är bland de yngsta och vi har väldigt kul ihop.

Nästa uppgift för de blåvita är derbyrivalerna Brynäs. Det blir match på bortaplan i morgon onsdag och efter att det har blivit idel segrar för Gävlelaget både på försäsongen och i serien är det läge för revansch.
– Det kommer bli en tuff match med hårt motstånd. Vi måste vara med från start och kämpa ända in till slutsignalen.

Vilka spelare i Brynäs måste ni se upp extra med?
– Erika Grahm och hela deras förstakedja. De har också Maja Nyhlén-Persson som är en jättebra back.
Nicole Hall tror att morgondagens möte blir en match i högt tempo. Hon berättar också att laget fått mer energi och glädje sedan man tog sin första trepoängare i helgen.
– Det betydde jättemycket. Jag tror det är viktigt också att vi inte ger upp och börjar hänga med huvudet om något går emot oss i morgon. Det lag som har mest vilja kommer att vinna.

Vem av lagkompisarna har sett hetast ut på de senaste träningarna?
– Det måste vara Wilma Johansson. Hon kör bara på och sätter alltid sina lägen. Kajsa Armborg har också sett ut att vara på gång.

Elisabet Wahl